Select Page

WooCommerce: e-mail instellingen deel 2

WooCommerce: e-mail instellingen deel 2

In ons vorig artikel heb ik uitgelegd hoe WooCommerce het zijn gebruikers makkelijk maakt door makkelijk te configureren e-mail instellingen aan te bieden. Nu we klaar zijn met de algemene instellingen, gaan we beginnen met de individuele e-mail instellingen. WooCommerce biedt individuele e-mail sjablonen die op basis van hun types op categorie gesorteerd zijn. Juist onder het Emails tabblad, kan je naast de Email Options deze instellingen zien in de vorm van sub-pagina’s.

emails

Deze sub pagina’s zijn:

  • New order
  • Processing order
  • Completed order
  • Customer invoice
  • Customer note
  • Reset password
  • New account

Nieuwe bestelling

Als een klant een bestelling op jouw website plaatst, wordt je hiervan verwittigd met een New Order e-mail. Op die manier kan je al je bestellingen goed in het oog houden. De opties die we in dit deel zien, zijn hieronder opgesomd.

Aan-/Uitzetten

new order

Het hokje voor Enable/Disable zal controleren of de winkeleigenaar de New order e-mails krijgt. Meestal zetten alle winkeleigenaars deze optie aan. Maar je kan het natuurlijk uitzetten als je dat wilt.

Ontvanger(s)

recipients

Het volgende veld is voor de Recipient(s), waar een winkeleigenaar alle e-mailadressen die berichten over nieuwe bestellingen zullen ontvangen in kan voegen. Als je meer dan één ontvanger invoegt, kan je de e-mail ID’s scheiden met een komma.

Onderwerp

subject

Elke e-mail komt met een relevant en uniek onderwerp dat je kan helpen om een filter in te stellen op het einde van jouw e-mails. De volgende optie is die voor Subject. Je kan het onderwerp invoeren waarvan jij wilt dat ze in alle ontvangen bestellingen verschijnen. Standaard heeft WooCommerce al een onderwerp ingesteld voor zijn gebruikers, dat is:

[{site_title}] New customer order ({order_number}) – {order_date}

new customer

De bovenstaande afbeelding toont een voorbeeld van een nieuwe bestelling e-mail. Hier zegt het onderwerp van de e-mail [Best Stores – A New World to Shop Online] New customer order (#2181) – September 2, 2014  waar Best Stores – A New World to Shop Online overeenstemt met het veld [{site_title}], #2181 is jouw ({order_number}) en September 2, 2014 is jouw {order_date}.

E-Mail Hoofding

email heading

Net onder de optie voor het onderwerp vind je het veld voor Email Heading. Dit veld zal de tekst die weergegeven zal worden in de hoofding van jouw e-mail beheren. New customer order is standaard ingesteld in WooCommerce.

new order2

Je kan het veranderen naar wat jij wilt. Bijvoorbeeld, ik heb het veld veranderd naar gewoon New order en de veranderingen opgeslagen. Je kan de hoofding met de nieuwe titel bekijken in de bovenstaande screenshot.

E-Mail type

email type

De instellingen voor Email type worden aangeboden in de vorm van een keuzemenu dat drie verschillende opties van e-mail indelingen bevat. Deze opties zijn:

  • Plain text
  • HTML
  • Multipart

Ik raad aan dat je de HTML optie kiest, omdat HTML gekoppeld aan CSS fantastische resultaten op kan leveren.

HTML sjabloon

html template

De laatste optie in het deel voor Nieuwe bestelling is HTML template. Met deze optie kan je de kopie van jouw e-mail sjabloon kopiëren of overschrijven naar jouw thema map. Dit biedt je extra ruimte voor verbetering, waar je het sjabloon ook echt kan aanpassen als je HTML en CSS vaardigheden hebt. Dit sjabloon staat bij het volgende pad in jouw WooCommerce plug-in:

woocommerce/templates/emails/admin-new-order.php

Je kan zelfs op de View template knop drukken, dat je de volledige code voor jouw sjabloon document zal tonen. Als je op Copy file to theme klikt, zal het de code naar jouw thema kopiëren volgens het volgende pad:

yourtheme/woocommerce/emails/admin-new-order.php

php

Klik op het einde op de Save Changes knop. Beginners die HTML/CSS niet begrijpen kunnen deze instelling laten voor wat het is.

Bestelling verwerken

De sub-pagina die naast Nieuwe bestelling ligt, is voor Processing order. Deze instellingen zijn voor e-mails die aangemaakt worden als een bestelling in de verwerkingsfase aangekomen is. Als klanten bijvoorbeeld de hoeveelheid van hun bestelde product verzenden, worden ze verwittigd met een e-mail die de details van de bestelling bevat.

processing order

In dit deel kan je opties vinden die vergelijkbaar zijn met diegenen die we geconfigureerd hebben bij de Nieuwe bestelling e-mails, namelijk:

  • Enable/Disable
  • Email subject
  • Email heading
  • Email type
  • HTML template

Het enige verschil is dat de bestelling verwerken e-mails van de ID van de winkeleigenaar naar de ID van de klanten verzonden wordt.

Vergeet niet om op Save Changes te klikken.

Afgewerkte bestelling

Elke bestelling wordt als afgewerkt bestempeld als de winkeleigenaar de betaling ontvangen heeft en daardoor de bestelling verzendt. De klant wordt van die Completed orders op de hoogte gebracht door de winkeleigenaar door middel van een e-mail. Deze e-mail bevat informatie zoals de succesvolle ontvangst van de betaling van de klant en de bezorging van het product. WooCommerce biedt vergelijkbare instellingen aan voor dit deel. Laten we eens kijken naar deze opties.

completed order

De opties voor Enable/Disable, Subject en Email Heading werden besproken in de vorige instellingen dus ik denk dat je hen makkelijk kan configureren.

completed order2

Echter toont de bovenstaande afbeelding dat de overgebleven opties voor de Afgewerkte bestelling twee nieuwe opties bevatten, i.c. Subject (downloadable) en Email Heading (downloadable).

Winkeleigenaars verkopen ook producten die in een digitale vorm bestaan zoals software, video’s, liedjes, etc. Klanten betalen voor zulke producten. Daarna worden er downloadbare links gestuurd waarmee ze hun gewenste documenten kunnen downloaden. Voor al deze producten biedt WooCommerce deze twee opties aan. De eerste optie helpt je om het onderwerp van e-mails voor downloadbare documenten te veranderen en de laatste is voor de e-mail hoofding van downloadbare documenten te veranderen.

De laatste twee opties zijn voor Email type en HTML template die ook al besproken zijn.

Klik op het einde op Save Changes.

In het volgende artikel zal ik uitleggen hoe je facturen van klanten kan aanpassen en aanmaken. Als je vragen hebt, stel ze dan in het deel voor commentaren hieronder.

About The Author

Peter Kuipers

Peter is WordPress fanaat, Hosting en Linux specialist en uitgever van diverse online magazines. Daarnaast houd hij van Lekker eten, woont sinds kort in Oostende, en bezoekt regelmatig een WP Meetup.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site gebruikt cookies om haar services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Sluiten