Select Page

WooCommerce beginners : inleiding

WooCommerce beginners : inleiding

Een e-commerce website maken, kan erg beangstigend zijn. Stel je voor dat het niet meer was dan een paar muisklikken. Door WooCommerce is dat nu mogelijk.

WooCommerce is een WordPress plug-in die je helpt een online winkel te maken, beheren, peilen en beheren zonder alle drukte of je handen vuil te maken aan de code (code nerds kunnen wel heel veel doen met de API).

We gaan een serie beginnen over hoe je WooCommerce kan instellen als je een online winkel wilt starten. Dit is het eerste artikel. Ik wil liever niet van start gaan met de configuratie zonder eerst al de verwante vragen te beantwoorden.

Dat gezegd zijnde, de grootste focus in deze serie zal op beginners liggen.

Onze doelen

De beste manier om online een duurzaam inkomen op lange termijn te krijgen is door een merk te maken en jouw producten te verkopen door middel van je eigen e-commerce oplossing. Makkelijker gezegd dan gedaan, niet?

Laten we eens kijken wat de Engelstalige Wikipedia zegt over e-commerce:

Electronic commerce, ook wel e-commerce is de verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken, bijvoorbeeld het internet, handel gedreven kan worden. Electronic commerce gebruikt technologieën zoals mobiele handel, elektronische geld transfer, leveringsketenbeheer, internet marketing, online transactie processen, elektronische data uitwisseling (EDI), voorraad management systemen en geautomatiseerde data verzameling systemen.

Moderne electronic commerce gebruikt meestal het World Wide Web voor minstens één deeltje van de transactie. Toch kunnen er ook andere technologieën gebruikt worden zoals mobiele apparaten, sociale media en telefoons.

Het juiste platform kiezen om jouw E-Commerce zaak te beginnen?

E-commerce is één van de huidige trends, met een grote kans op inkomsten. Als een beginnende zaak, een individueel persoon of de eigenaar van een kleine zaak beslist om een online winkel te beginnen, levert Google heel veel potentiële oplossingen.

Het juiste platform kiezen is een belangrijke factor. WordPress is gekend voor het gebruik bij niet-programmeurs en dat is ook het geval bij WooCommerce.

Mogelijke zorgen wanneer je een E-Commerce website opstart

Laten we zeggen dat je een niet technische achtergrond hebt. Je gaat een online winkel opstarten. Zonder twijfel zal u in de meeste gevallen niet genoeg geld hebben om programmeurs aan te nemen die een aangepast online systeem creëren voor jouw project. Dus heb je een oplossing nodig die of gratis is, of niet meer dan 100 euro kost. De mogelijke zorgen die je op dat moment kunt hebben zijn:

  • Gebruikerservaring: een gebruiksvriendelijke ervaring geeft meer verkopen. Als een eindgebruiker de basisopties niet kan vinden op de juiste plaats op jouw website, zal je een potentiële klant verliezen. Maar als je een individueel persoon of een beginnende zaak bent, kan je geen gebruikservaring ontwerper inhuren om je meer verkopen te bieden.
  • Aanpassingen: Je online winkel aanpassen om het op een merk te laten lijken, is moeilijk om als beginner te doen (niet iedereen is een programmeur of ontwerper). Er zou een makkelijke, code-vrije aanpak moeten zijn in het platform om je onmiddellijk te helpen.
  • Zorgen omtrent veiligheid: een inbreuk op de veiligheid is zonder twijfel de grootste zorg van de eigenaar van een e-commerce site. Je kan het je niet permitteren om het mee te maken, in welke fase dan ook. Zulke aanvallen zullen niet alleen het vertrouwen van je klanten op het spel zetten, maar je zal zelf ook helemaal hopeloos zijn. Bijvoorbeeld: als je site onderuit wordt gehaald, kunnen je betalingen naar een andere site omgeleid worden of de inhoud van je webpagina’s en functies kan niet meer werken. Hoe pak je zulke problemen aan?
  • Het meten van de vooruitgang: Als je een e-commerce zaak hebt, heb je zeker en vast een of andere analytische tool nodig die alle statistieken van je site bijhoudt. Ik heb e-verkopers horen klagen over het feit dat er wel een degelijk publiek naar hun site gaat, maar dat ze niet veel verkopen. Dat is vooral omdat ze de activiteiten van hun klanten niet kunnen volgen. Je hebt een oplossing nodig die je informeert over snelle verkopen en vooruitgang.

WooCommerce

De oplossing voor deze problemen

WooCommerce is een gratis en open source WordPress plug-in die een uitstekende oplossing biedt aan alle e-commerce zaken.

Het programma is uitgebracht in september 2011 door WooThemes. WooCommerce wordt nu gebruikt door duizenden e-commerce websites over de hele wereld en is nu één van de grootsten in de e-commerce industrie. Het laat je alles wat je wilt makkelijk online verkopen.

Volgens enkele statistieken op Wikipedia:

WooCommerce wordt gebruikt door meer dan 171 000 online verkopers. Het wordt gebruikt door enkele websites met veel bezoekers, waaronder Internet Systems Consortium en Small Press Expo. De data die samengevoegd zijn door Quantcast door Built With Trends voor de week van 23 september 2013 geven aan dat WooCommerce op 2.93% van de top 10K sites, 3.4% van de top 100K sites en 5.65% van de top miljoen sites draait.

Waarom WooCommerce gebruiken voor jouw online winkel?

Laten we eens kijken naar hoe WooCommerce de vereisten van online verkopers vervult.

Gratis en open source

Éen van de meest onderscheidende functies van WooCommerce is dat het gratis en open source is. Doordat het een open source platform is, kunnen ontwerpers nieuwe opties en herstellingen op elk moment toevoegen.

Ze kunnen hun eigen thema’s en extensies bouwen voor de plug-in. Dit is zeker en vast een goede deal voor iedereen met een beperkt budget. De opties zijn extreem veelzijdig en flexibel waardoor je makkelijk en op innovatieve manieren online kan verkopen.

Gebruiksvriendelijke ervaring

WooCommerce werd gemaakt door WooThemes. Heel wat geëxperimenteer en uitvoeringen hebben geleidt tot waar het programma vandaag staat. Het is hierdoor de meest geoptimaliseerde gratis oplossing. Zelfs als je niet veel weet over de technische kant van zaken, kan je nog altijd van veel flexibiliteit genieten bij het verkopen van producten via WooCommerce. Verkopers kunnen hun producten indelen in categorieën volgens verkoopsprijs, onafhankelijke eigenschappen, etc. Je kan een fysisch, virtueel, downloadbaar of zelfs een product van een andere onderneming verkopen met deze plug-in.

Om de gebruikservaring te vergemakkelijken, is de lay-out heel simpel en kunnen de pagina instellingen vervolledigd worden zonder een al te grote rompslomp. Je kan de activiteiten van de klanten bekijken in detail, zoals hints, conversaties, registraties, volgen van orders, etc.

Klanten kunnen ook hun vorige orders volgen en status updates bekijken over de levering van hun gekochte items. WooCommerce biedt ook verschillende verzend- en belastingsinstellingen. Al deze opties hebben een grote impact op jouw klanten en de hoeveelheid kliks wordt aanzienlijk verhoogd. Zoals marketeers zeggen, meer kliks, meer hints, meer verkopen.

Makkelijk aanpasbaar

WooCommerce werkt goed bij niet enkel Woothema’s maar ook bij elk ander WordPress thema. ThemeForest heeft een complete sectie voor thema’s die WooCommerce ondersteunen. Het geeft waardevolle voorstel en zorgt ervoor dat het aanpassen makkelijk verloopt. Het biedt verschillende shortcodes en widgets aan met welke je het beste je website kan personaliseren. WooCommerce biedt hierover gedetailleerde documentatie aan, die ik in de komende posts zal bespreken.

Gepersonaliseerde Aanpak

WooCommerce is niet enkel je eigen webwinkel beginnen. Het is een volledig platform. Deze plug-in zorgt ervoor dat je klanten hun persoonlijke dashboards onderhouden. Ze kunnen niet alleen een profiel hebben maar ook een sneak peek van status updates van hun recente bestellingen.

Als je een professionele website runt en een webwinkel wilt integreren, kan je dat makkelijk doen met WooCommerce. Dit is het mooie aan WooCommerce: je kan alles op één plaats hebben, zonder de ander CMS opties te verstoren.

Makkelijk op te volgen analytische gegevens

Éen van de belangrijkste voordelen van WooCommerce is dat je het gedrag van je klanten kan opvolgen, trends kan voorspellen en je marketing pogingen precies en verstaanbaar kan analyseren. Data en statistieken zoals aantal verkopen, verkopen op datum, gemiddeld aantal bestelde items, individuele klant statistieken, reviews, voorraad en de algemene prestatie van de webwinkel kunnen van pas komen. Al deze dingen zijn mooi tentoongesteld via grafieken, cirkeldiagrammen, staafdiagrammen, etc.

Geïntegreerde sociale opties

De cost-per-like (of CPL) kan behoorlijk verminderd worden door goed geïntegreerde sociale opties die mensen aanzet om je product via hun sociale profielen te delen. WooCommerce is veel te voordelig wanneer de kost voor eigen reclame verminderd wordt bij social-location-mobile.

Veilig

WordPress is een veilig platform. 22% van het Internet bestaat uit WordPress sites. Elk veiligheidsfoutje wordt direct gerepareerd, en veiligheidsupdates worden wereldwijd verzonden voor de ontdekking van bugs. WooCommerce wordt op regelmatige basis geüpdatet, wat de zorgen over veiligheid aanpakt.

Uitgebreide functionaliteit

Optie uitbreiding is één van de coolste opties wanneer het op WordPress en WooCommerce komt. Er zijn heel veel gratis en premium extensies te koop.

Deze extensies vergroten de mogelijkheden van deze plug-in voor wat betreft boekhouden, betalingstoegang, marketing, rapporteren enzoverder. Er is een volledige sectie bij CodeCanyon vol met zulke plug-ins.

Steun

Een andere grote zorg die een e-verkoper bedreigt is deze: Wat zal er gebeuren als ze vast zitten met hun site? WooCommerce biedt steun in de vorm van chatforums, video handleidingen, etc., waar de technici klaar staan om problemen op te lossen. Er is een groot deel van ontwerpers op de markt die steun bieden voor deze plug-in op een maandelijkse basis. Toen ik startte met freelancen, waren enkele van mijn eerste klanten die ik hielp diegenen die wouden dat ik hun online winkels met WooCommerce beheerde.

Afsluiter

Als je een beginneling bent en je een e-verkoper wilt worden, is WooCommerce je held. In de volgende artikels zullen we de configuratie aanpakken. We zullen elke optie van WooCommerce één voor één bespreken.

Heb je al vragen voor we beginnen? Laat het mij weten door een reactie achter te laten.

About The Author

Peter Kuipers

Peter is WordPress fanaat, Hosting en Linux specialist en uitgever van diverse online magazines. Daarnaast houd hij van Lekker eten, woont sinds kort in Oostende, en bezoekt regelmatig een WP Meetup.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site gebruikt cookies om haar services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Sluiten