Select Page

Wat is in hemelsnaam een WordPress attachment url? – En wat kunnen we er mee doen?

Wat is in hemelsnaam een WordPress attachment url? – En wat kunnen we er mee doen?

Een van mijn vrienden vroeg mij niet zo lang geleden wat WordPress attachment url’s zijn. Terwijl ik dat aan het uitleggen was, dacht ik eraan dat dat net een van de dingen is die bij WordPress vaak over het hoofd gekeken worden. Dikwijls gebeurt dit ten nadele van de SEO, en 9 keer op 10 door gebruikers die nog nooit over WordPress attachment url’s gehoord hebben. En dan weten ze natuurlijk nog niet hoe ze er moeten mee omgaan. Dus dan beginnen wij hier met een beetje meer uitleg.

Wat zijn WordPress attachment url’s?

Kort gezegd: iedere keer dat je een of andere media applicatie in een post verwerkt, creëert WordPress een spiksplinternieuwe webpagina die niets anders dan dit stukje media bevat (en de gewoonlijke kop, de zijbalk, en de voetnoot, enz.) Deze pagina wordt gewoonlijk attachment url genoemd.

Hoe kunt u uw eigen attachment url’s terugvinden?

Een trucje dat u kunt gebruiken om deze pagina’s terug te vinden, is de bestandsnaam te bekijken van de media of de afbeelding en deze bestandsnaam toevoegen aan de url van de post waarin het ingebed werd.

Wat het niet zijn

U moet er mee rekening houden dat attachment url’s, zoals zovele mensen denken, niet direct verwijzen naar de plaats waar de afbeelding zich bevindt – hier is een voorbeeld van een url die enkel verwijst naar de plaats van de afbeelding en dit is geen attachment url — http://winningwp.com/wp-content/uploads/2014/09/editing-the-header.png

Het probleem in de kijker

Het probleem met WordPress is, dat het deze extra pagina’s aanmaakt. Alhoewel het probleem hier heel duidelijk is: het kan zijn dat Google deze pagina’s gaat indexeren en ze gaat aanzien als pagina’s van lage kwaliteit (vermits ze allemaal alleen maar een kleine afbeelding bevatten zonder leesbare tekst of interessante link). Wat nog meer is: wanneer gebruikers deze pagina’s of afbeeldingen ontdekken in een zoekopdracht van Google en ze er op doorklikken, dan zullen ze waarschijnlijk al vlug vertrekken. Vermits al wat ze te zien krijgen een enkele afbeelding is en daarom zal de bounce rate van zulke pagina ook hoog zijn.

De voordelen van attachment url’s

Ik ben geen expert in deze materie. Maar ik zie niet bepaald in hoe een totaal nieuwe pagina opmaken voor elk stukje media dat ingebed wordt in een post enig voordeel zou kunnen opleveren. Behalve dan dat het uw gebruikers kan verwijzen naar de eigenlijke url van uw pagina, in plaats van simpelweg de url te geven van een afbeelding, enz. … is hier eigenlijk wel sprake van een voordeel?

Dus wat kunt u er mee doen?

Er zijn een paar verschillende denkwijzen hierover: a) laat ze gewoon zitten en pieker er niet over (hmmmmm) b) vraag zoekmachines om ze niet te indexeren of c) ze omleiden naar de originele post waar de media ingebed werd, en dat is wat we op deze site doen – met behulp van e ongelooflijk populaire SEO plug-in van Yoast WordPress SEO by Yoast.

De WordPress plug-in van Yoast gebruiken om attachment url’s om te leiden

Als u de WordPress plug-in van Yoast gebruikt, dan is een doddle de oplossing: navigeer simpelweg naar SEO –à ‘Permalinks’ en vink het ‘Redirect attachment URLs to parent post URL‘ vakje aan.

Redirect attachment URLs to parent post URL

Het probleem is opgelost (en weer een reden om de waardevolle SEO plug-in van Yoast te gebruiken)

Klaar is kees!

About The Author

Peter Kuipers

Peter is WordPress fanaat, Hosting en Linux specialist en uitgever van diverse online magazines. Daarnaast houd hij van Lekker eten, woont sinds kort in Oostende, en bezoekt regelmatig een WP Meetup.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site gebruikt cookies om haar services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Sluiten