Tags: hoe efficiënt zijn ze voor uw blog


Wordpress_tags

Tags kunnen goed zijn voor jouw blog.

Ze kunnen helpen met gemakkelijke navigatie in gerelateerde onderwerpen, en kunnen zoekmachines helpen om de relevantie van jouw site bij de specifieke onderwerpen beter te verstaan.

Toch kunnen ze niet van pas komen bij (of zelfs fataal zijn voor) de effectieve navigatie in sommige blogs, en zullen ze niet het miraculeuze effect hebben op jouw zoekmachine ranking waarin sommigen je hebben doen geloven.

Vandaag wil ik bekijken wat tags precies zijn, hoe ze WordPress bloggers van pas kunnen komen en hoe ze succesvol toegepast en beheerd kunnen worden.

Eens je hiermee klaar bent, zal je weten of taggen goed is voor je blog (of niet).

Wat zijn Tags?

Er bestaat heel wat verwarring in de blogosfeer over wat tags juist zijn en hoe ze gebruikt moeten worden. Dit resulteerde in een proliferatie van “tag stuffing” (het kleine broertje van “keyword stuffing”, wat uiteindelijk leidt tot het nutteloos taggen in plaats van effectieve navigatie en SEO.

Maar de definitie is vrij simpel. Lorelle heeft het het best verwoord door te zeggen dat categorieën de inhoudstafel van je blog is en tags je de index woorden van jouw blog zijn.

Laten we zeggen dat je een recepten website hebt. Jouw recepten kunnen gecategoriseerd zijn volgens maaltijd type (bv. ontbijt, middagmaal, dessert, enz.), wat ervoor zorgt dat de gebruiker een goed beginpunt heeft in zijn zoektocht. Een lezer vindt een fantastisch kipgerecht, in wilt meer kiprecepten op jouw site vinden. Dit is hoe een “kip” tag, toegevoegd aan elk recept met kip, van pas kan komen.

wordpress-tags-3
Kip – lekker en tagbaar.

Het bovenstaande is een voorbeeld van hoe tags goed gebruikt kunnen worden als een navigatiehulp, en ook naar meer betrokkenheid kan leiden (omdat lezers het handiger vinden om de inhoud te vinden waar ze geïnteresseerd in zijn). Niet alleen dat, maar het helpt Google aan meer context over de relevantie van jouw site.

Moet je Tags Gebruiken?

Hoewel mijn voorbeeld over kiprecepten goed is voor het promoten van het efficiënte gebruik van tags, wilt dat niet zeggen dat taggen goed is voor jou.

Hoe vaak gebruik jij tags op blogs? Misschien niet erg vaak (al is dat misschien te wijten aan het extreem laag gebruik van tags bij de meeste blogs dan aan iets anders).

Het argument voor navigatiehulp is enkel geldig als je kan aantonen dat tags hulpvaardiger zijn voor jouw lezers dan de alternatieve vormen van navigatie. Waarom? Omdat meer dan 3-4 verschillende navigatiemethodes enkel je lezers zullen overweldigen. Als je al jouw belangrijkste navigatiebar, categorieën en een zoekbox hebt, zal taggen dan meerwaarde hebben? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.

wordpress-tags-4
Als je bezoekers overweldigt met opties, zullen ze sneller wegspringen dan kinderen op een trampoline.

Uiteindelijk ligt de beslissing om te taggen (of niet) bij jou. Als je correct tagt, is er geen echt minpunt (behalve dan tijd investeren in het aanmaken en het onderhouden van de tags, wat hieronder uitgelegd wordt). Als je voelt dat het voordeel heeft voor je gebruikers, en/of je graag het werk doet zodat het een positief effect heeft op je ranking, kan je ze toevoegen.

Hoe Efficiënt Taggen

Als je de beslissing neemt om te taggen, moet je er zeker van zijn dat je het op de juiste manier doet. Slecht taggen zal je site geen goed doen, en kan zelfs een schadelijke impact hebben.

Het goede nieuws is dat efficiënt taggen niet heel erg moeilijk is. Het gaat erom om met mate en efficiënt te taggen. Hiermee bedoel ik dat elke tag die je gebruikt heel relevant moet zijn voor de inhoud van de post waarin je tagt, en dat de tag kort (niet langer dan twee woorden) en specifiek is.

wordpress-tags-1
Een goed voorbeeld van degelijk contextueel taggen.

Laten we zeggen dat je bijvoorbeeld een post hebt geschreven over een WordPress plug-in die de visuele editor verbetert. Enkele zeer relevante tags zijn dan “wordpress”, “plugins” en “visuele editor”. Deze drie kunnen direct gelinkt worden aan het onderwerp van de post. Sommige mensen zijn tegen het toevoegen van bepaalde tags als categorieën ongeveer dezelfde context bieden, maar ik persoonlijk vind een beetje overlapping niet erg.

Wat geen hulpvaardige tag zou zijn is “plugin development”. Zelfs al is plug-in development technisch gezien gerelateerd aan de post die je geschreven hebt over een plug-in (die natuurlijk gemaakt is), is het niet relevant genoeg om het te taggen.

Tags kunnen zowel ondergebruikt als overgebruikt worden. Het heeft weinig nut om een tag te hebben die maar 2 of 3 keer gebruikt wordt – dat wijst erop dat het een term is die niet echt relevant is voor jouw blog. Aan de andere kant, als bijna al jouw posts dezelfde tag(s) hebben, weet je dat die tag(s) te algemeen zijn en geen extra navigatiehulp bieden.

De sleutel tot taggen is om jezelf af te vragen of je zou willen klikken op de tag als je aan het einde van de post komt. Als ik het voorbeeld van hierboven lees zou ik wel meer willen lezen op die blog over WordPress, plug-ins en/of de visuele editor. Daarom zijn ze goede tags.

Tag Management

Taggen is een verbintenis.

Dat kan extreem dramatisch klinken, maar voor je beslist om te taggen, moet je accepteren dat er tijd inkruipt om ze te creëren en te onderhouden.

Taggen moet niet half afgewerkt worden – elke tag moet goed afgewogen worden, en dat neemt tijd in beslag. Verder moet je bijvoorbeeld elke maand enkele minuten opzij zetten om jouw tags te beheren. Je zal dan dubbele tags samenvoegen (gebruik deze plug-in om dat proces makkelijker te maken) en ondergebruikte/overgebruikte tags verwijderen.

Als je dit niet regelmatig onderhoudt, zal je een zwakke lijst krijgen die voor niemand hulpvaardig is.

Gebruik je Tags? Ga je Tags Gebruiken?

Zo, dat is het zowat over taggen. Ben jij al een tagger? Of wil je er nu één worden? Laat het ons weten in de commentaren!

Previous Categorieën en tags gebruiken om SEO te optimaliseren
Next Waarom WordPress, plugins en thema’s updaten?