Trefwoordonderzoek is het proces waarbij de woorden worden geïdentificeerd die consumenten gebruiken om naar uw producten te zoeken op Google en andere zoekmachines. Met trefwoordtoewijzing worden die termen aan de pagina’s op uw site toegewezen.
Dit is de zevende aflevering in mijn “SEO How-to” -serie. Eerdere afleveringen zijn:
“Deel 1: waarom SEO gebruiken?”
“Deel 2: zoekmachines begrijpen”,
“Deel 3: strategie en planning voor SEO”,
“Deel 4: concepten voor trefwoordonderzoek”,
“Deel 5: zoekwoordgegevens analyseren”,
“Deel 6: optimaliseren van on-page elementen”.
Het is altijd een strijd om goed te scoren in organische zoekresultaten. Elke pagina moet een uniek zoekwoord hebben. Als u zoekwoorden herbruikt op verschillende pagina’s, kunt u uw doel missen en uw concurrenten in de kaart spelen.
De trefwoordkaart zorgt ervoor dat u alle waardevolle zoekwoorden optimaal op uw pagina’s implementeert.
Oplijsting van de pagina’s
Begin met het oplijsten van uw pagina’s in een spreadsheet. Maak een lijst van elke pagina die u wilt optimaliseren inclusief de categorie en de URL. U kunt elke URL handmatig kopiëren en plakken of een van de volgende mogelijkheden proberen.
Probeer eerst uw site te crawlen met een tool, zoals Screaming Frog, die een zoekmachine-crawler nabootst. Blader vervolgens door de geretourneerde URL’s om de URL’s die u wilt toewijzen te identificeren. Organiseer vervolgens de URL’s op categorie en paginanaam om ze gemakkelijk te identificeren.
U kunt ook uw koptekstnavigatie, die uw belangrijkste pagina’s moet bevatten, kopieren. Kopieer de HTML-code van die nav-elementen en selecteer de links voor de URL’s die u in uw kaart wilt opnemen.
Om dit te doen, bekijkt u de bron van een webpagina, kopieert u de code die de links bevat en plakt u deze in een Word-document met de optie “Speciale, niet-opgemaakte tekst plakken”, bij Bewerken> Plakken speciaal> Niet-opgemaakte tekst.
Isoleer vervolgens de URL’s in de code, één voor één, door stukjes code te zoeken en te vervangen. Zoek voor het begin van de URL naar href = “https://www.uw-domein.com, en vervang het door ^ p https://www.uw-domein.com. De ^ p-tekens in Word geven een alineamarkering of terugkeer aan. Dat isoleert het begin van de URL op een nieuwe regel.
Om de dit proces te voltooien, kijkt u naar de code om te zien welke tekens aan het einde van een URL staan en welke HTML-tekens daarop volgen. Voor een URL die eindigt met een schuine streep aan het einde, kan het net zo eenvoudig zijn als zoeken naar / ”> en deze vervangen door ^ p.
Nadat uw URL’s zijn geïsoleerd in Word, kopieert u alle code en plakt u deze in Excel met de functie “Plakken speciaal, Unicode-tekst” bij Bewerken> Plakken speciaal> Unicode-tekst. Sorteer de spreadsheet alfabetisch om al uw URL’s samen te voegen en alles te verwijderen dat niet begint met https://www.uw-domein.com. Organiseer de URL’s opnieuw op categorie en paginanaam.
Vul ook de andere tabbladen in de sjabloon met gegevens van zoekwoord- en SEO-analysetools, waaronder:
- Google Keyword Planner of gelijkwaardig;
- Prestatierapporten van Google Search Console per pagina via Prestaties> Zoekresultaten> Pagina’s;
- Google Analytics e-commercerapport op Conversies> E-commerce> Overzicht;
- Het Google Ads zoektermen-rapport en Google Search Console-prestatierapporten per zoekopdracht (Prestaties> Zoekresultaten> Query’s
Trefwoorden toewijzen
Nadat u de voorbereidende werkzaamheden heeft voltooid, wijst u aan elke pagina zoekwoorden toe. Kies het meest relevante, meest gezochte woord (en) voor het primaire trefwoordveld. De sjabloon haalt de zoekopdrachten per maand op voor dat zoekwoord. Kies ook nauw verwante secundaire en tertiaire trefwoorden.
Wijs niet hetzelfde trefwoord toe aan meerdere pagina’s. Elke pagina moet een uniek doel en trefwoord hebben. Als u er geen uniek zoekwoord voor kunt vinden, overweeg dan of de pagina de moeite waard is om op uw site te verschijnen. Het kan gebruikers en zoekmachines in verwarring brengen.
Voor elk zoekwoord moet één pagina worden toegewezen om het rangschikkingspotentieel te maximaliseren, en elke pagina mag slechts één zoekwoordthema hebben. Die één-op-één-verhouding is essentieel.
Het is ook essentieel om een primair zoekwoord te kiezen dat alle inhoud op de pagina vertegenwoordigt. Kannibaliseer het zoekwoordthema dat nodig is voor een subset van de producten op de pagina niet. Als een pagina bijvoorbeeld bodyscrubproducten verkoopt, moet het primaire zoekwoordthema ‘bodyscrub’ zijn, ook al bevat deze pagina ook een aantal veelgebruikte andere producten.
U kunt de ingevulde trefwoordkaart gebruiken om prioriteit te geven aan contentoptimalisatie. De gegevens in de analyses en ranglijsten identificeren welke pagina’s als eerste moeten worden geoptimaliseerd om uw organische zoekprestaties te verbeteren. Pagina’s die in de zoekresultaten onderaan pagina één of bovenaan pagina twee staan, zijn over het algemeen het gemakkelijkst om hoger te duwen voor meer zichtbaarheid. Pagina’s die zijn toegewezen aan zoekwoorden met een hoger aantal ongebruikte zoekopdrachten per maand, hebben ook topprioriteiten. Denk ook aan de winstgevendheid van het product. Items met een hoge winst kunnen een prioriteit zijn, zelfs als het zoekwoordvolume laag is.
Enterprise-zoekplatforms, zoals seoClarity, Ahrefs en Searchmetrics, voeren een aantal berekeningen uit om prioriteit te geven aan pagina’s. Als u echter niet alle gegevens naar uw zoekplatform kunt halen, of als u zich er niet op abonneert, is een trefwoordkaart een goede, handmatige methode voor het plannen en prioriteren van contentoptimalisatie.
Comments 1