SEO How to, deel 6: optimaliseren van on-page elementen

Zoekwoordonderzoek kan uw organische zoekprestaties helpen verbeteren. Zoekmachines proberen de woorden en intenties van zoekopdrachten van consumenten te synchroniseren met webpagina’s. E-commercebedrijven moeten daarom hun pagina’s op elkaar afstemmen met de juiste zoekwoorden om de juiste intentie over te brengen.

Dit bericht is de zesde aflevering in mijn serie “SEO How-to”, hieronder vindt je de voorgaande delen:

“Deel 1: waarom SEO gebruiken?

“Deel 2: zoekmachines begrijpen”,

“Deel 3: Strategie en planning”,

“Deel 4: concepten voor trefwoordonderzoek”,

“Deel 5: zoekwoordgegevens analyseren.”

Body copy is belangrijk. Maar de title-tag is nog steeds het meest kritische SEO-element op een pagina. Het is niet voldoende om simpelweg de title-tag te optimaliseren zonder de andere items ook onder handen te nemen. Al die elementen – de metabeschrijving, koptags, trefwoorden in de URL en alternatieve attributen op afbeeldingstags – moeten tot hetzelfde keywordthema behoren.

SEO-elementen

Het is handig om te weten hoe elk van deze elementen voor inhoudoptimalisatie eruitziet in de code van een webpagina. Bekijk hiervoor de onderstaande afbeelding.

Blauw markeert het titellabel (“Quiltstof kopen…”).

Geel markeert de metabeschrijving (“Koop duizenden bouten …”).

Grijs benadrukt de meta-keywords (“stof op maat gesneden, goedkope stof op maat gesneden …”).

Groen markeert de H1-kop (“Fabric by the Yard”).

Paars markeert de body-kopie (“Met duizenden bouten …”).

Essentiële SEO-elementen in de code zijn onder meer de title-tag (“Quilting Fabric kopen …”), de metabeschrijving (“Shop duizenden bouten …”), metatrefwoorden (“fabric by the yard, cheap fabric by the yard …”), een H1-kop (“Fabric by the Yard”), en body-copy (“Met duizenden bouten …”).

En hier is hoe die pagina eruitziet op de frontend. Ik heb de title-tag blauw gemarkeerd, de H1-kop groen en de body-kopie paars.

Elk inhoudselement heeft zijn eigen richtlijnen voor optimalisatie. Bij de meeste contentmanagementsystemen kunt u deze elementen wijzigen.

Titel tags

Titeltags blijven de belangrijkste factor op de pagina.

Google beperkt titel-tags in zoekresultaten tot 60 tekens. Probeer dus uw titel-tags te beperken tot 60 karakters en plaats de meest relevante trefwoorden vooraan. Raak niet in paniek als je een enkele tekens te veel hebt natuurlijk. Productnamen en titels van blogposts zijn namelijk meestal langer.

U wordt niet bestraft voor uitgebreide titel-tags, tenzij u ze vol nutteloze zoekwoorden propt. Het gedeelte na 60 tekens wordt gewoon niet weergegeven.

De titel-tag wordt vaak weergegeven als de blauwe tekstlink in een lijst met zoekresultaten, zoals hieronder wordt weergegeven. Zoekmachines gebruiken de title-tag – of een versie ervan – om consumenten kennis te laten maken met uw inhoud. De tag moet dus zowel zoekers als zoekmachines aanspreken.

De title-tag wordt vaak weergegeven als de blauwe tekstlink in uw lijst met zoekresultaten. Dit voorbeeld bevat ook de metabeschrijving.

Metabeschrijvingen

Metabeschrijvingen hebben zeker een invloed op de klikbeslissing van een potentiele klannt, maar niet op de rangschikking zelf. Zoekmachines kunnen ervoor kiezen om metabeschrijvingen te gebruiken als de zwarte beschrijvende tekst onder de blauwe link in een zoekresultaat.

Beperk metabeschrijvingen tot 160 tekens – genoeg om twee regels op een desktopzoekresultatenpagina te vullen. Sommige zoekopdrachten kunnen een derde of zelfs vierde regel weergeven, vooral wanneer Google het antwoord rechtstreeks in de zoekresultatenpagina kan geven als een rich snippet. In deze gevallen kan de zoekmachine tekst uit de hoofdtekst of een veld met gestructureerde gegevens halen.

Geef altijd een unieke metabeschrijving op die de pagina beschrijft en uiteindelijk aanstuurt tot verdere actie. Zorg ervoor dat u het gerichte zoekwoordthema gebruikt. Zoekmachines plaatsen de woorden die overeenkomen met de zoekopdracht van de zoeker vetgedrukt .

Meta-trefwoorden

Laat het veld meta-trefwoorden leeg. Gebruik het niet. Sinds 2009 heeft geen enkele grote zoekmachine meta-trefwoorden gebruikt in zijn rangschikkingsalgoritme (de Chinese zoekmachine, Baidu, gebruikt wel meta-trefwoorden).

Zoekwoord-URL’s

Plaats trefwoorden in URL’s als uw contentmanagementsysteem of e-commerceplatform dit toelaat. Maar doe het verstandig. Stel de URL één keer in – wanneer de pagina live gaat – met het meest relevante trefwoord voor die pagina. Wijzig het niet opnieuw, tenzij de inhoud op de pagina zo radicaal verandert dat u hiertoe gedwongen wordt.

Verander bijvoorbeeld niet elke keer dat u de pagina optimaliseert de trefwoorden in de URL. URL’s zijn als straatadressen en zoekmachines zijn als het postkantoor. Elke keer dat u uw adres wijzigt, gaat een deel van uw e-mail – uw zoekprestaties – verloren. Tenzij je 301-rederection hebt wordt het ook moeilijk om deze informatie terug te vinden. Dus breng uw zoekprestaties niet in gevaar door uw URL’s onnodig te wijzigen.

Rubriek Tags

Koppen (zoals H1, H2, H3) helpen zowel lezers als zoekmachines. Soms is het moeilijk om de twee functies naast elkaar te laten bestaan.

Voor optimale zoekoptimalisatie moet een koptag hetzelfde trefwoordthema gebruiken als de andere elementen (title-tags, metabeschrijvingen, hoofdtekst), wat kan resulteren in een langere zin. Editors en marketeers geven echter de voorkeur aan korte koppen.

Probeer in een kop de kernrelevantie van de pagina of het gedeelte van een pagina uit te leggen. Gewoonlijk is er alleen een zelfstandig naamwoord met een modificator nodig, zoals ‘damesschoenen’ in plaats van alleen ‘dames’ of ‘schoenen’ – om de algoritmen van zoekmachines te helpen begrijpen wat kopers weten door te lezen.

Dankzij de evolutie in de HTML-specificaties is meer dan één H1-kop op een pagina mogelijk. Maar maak er geen misbruik van. Zoekmachines beschouwen bijvoorbeeld 10 H1-koppen waarschijnlijk als over-optimalisatie. Kleinere koppen – H2, H3 – communiceren bijna even goed over relevantie.

Body content

Op een e-commercesite is de tekst over het algemeen korter dan bijvoorbeeld een informatieve site zoals een blog, wiki of iets dergelijks. Probeer voor e-commerce een regel tekst op de startpagina, een paar regels op elke categoriepagina en een beschrijving op de productpagina’s op te nemen. Content zoals artikelen of FAQ-pagina’s kunnen natuurlijk langer zijn.

Gebruik op elke pagina het trefwoord minstens één keer, zo dicht mogelijk bij het begin, zonder geforceerd over te komen. Als de tekst lang genoeg is, kan je het trefwoord nog herhalen, indien het inhoudelijk klopt uiteraard.

Uw prioriteit bij het optimaliseren van inhoud moet een goede tekst zijn die kopers interessant of nuttig vinden. Niemand wil “SEO-copie” lezen, dit is content die te veel is geoptimaliseerd met reeksen zoekwoorden en tekst die niets nuttigs overbrengt. Dit schrikt kopers af.

Goed geoptimaliseerde inhoud maakt gebruik van de taal van het de klant – geen marketingtaal of vakjargon.

Probeer in de hoofdtekst een aantal links in te voegen die uw klanten relevant zouden vinden. Dergelijke links hebben twee belangrijke SEO-voordelen: ze dragen bij aan het trefwoordthema op de pagina waarop de link voorkomt, en ze geven linkautoriteit en trefwoordcontext door aan de pagina waarnaar wordt gelinkt. Zorg ervoor dat uw platform het bijwerken van de link of 301-omleidingspagina’s ondersteunt. Dit voorkomt verbroken links wanneer uw URL’s veranderen.

Alternatieve attributen

Ook wel “alt-tags” genoemd, zijn belangrijker voor toegankelijkheid dan voor SEO. Screen readers lezen de tekst in de alt-attributen voor om blinden en slechtzienden te helpen bij het navigeren op een site.

Alt-attributen kunnen echter een kleine boost voor de relevantie van zoekwoorden toevoegen, en ze zijn vooral handig bij het optimaliseren van het zoeken naar afbeeldingen. Houd ze kort en beschrijvend. Gebruik voor productafbeeldingen de naam van het artikel. Als de naam niet beschrijvend is, voeg dan een of twee trefwoorden toe.

Voor afbeeldingen die woorden bevatten, plaatst u die woorden in het alt-attribuut. Voeg geen alt-tekst in afbeeldingen in die bedoeld zijn ter decoratie (zoals lifestyle-foto’s van lachende mensen) of opmaak (spacers, scheidslijnen, opsommingstekens).

Vul alt-attributen niet met trefwoorden. Er is geen SEO-voordeel en het is een vreselijke gebruikerservaring.

Comments

Add a comment

Schrijf je in en mis niets meer.

Krijg wekelijks op donderdagmorgen een overzicht van de laatste posts op WPMagazine.be, een nieuwsbrief boordevol tips tricks, en onze laatste artiekelen. Zo ben je altijd op de hoogte.