De planningsfase van SEO omvat het identificeren van een strategie en roadmap om uw doelen te bereiken. Het proces kan ontmoedigend zijn. Beschouw deze zes stappen als een raamwerk:
- Doelstelling: Wat wil je bereiken?
- Monitoring: Hoe gaat u de prestaties monitoren?
- Site-audits: Welke problemen creëren SEO-kansen?
- Strategie: Op welke kansen moet je focussen?
- Actieplan: Hoe profiteert u van die kansen?
- Personeel: Wie gaat het werk doen?
Dit bericht is het derde deel in mijn serie “SEO-how to”. “Deel 1: Waarom SEO gebruiken?” besprak het belang van zoekmachineoptimalisatie voor e-commerce, en “Deel 2: Inzicht in searchengines” behandelde de basis van hoe zoekmachines werken.
SEO doelen
Uw doelen moeten de rol van organisch zoekverkeer in uw algehele marketingmix weerspiegelen. Concentreer u op wat het programma moet bereiken en wees specifiek.
Het slechtste doel – en het meest voorkomende – is: ‘Meer verkeer genereren via organisch zoeken’. Wanneer? Hoeveel meer? Hoe weet je wanneer je het doel hebt bereikt?
Doelen moeten meetbaar zijn, aan één persoon zijn toegewezen, realistisch zijn en een eindpunt hebben. Uw doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
- “Susan zal in 2020 10 procent meer verkopen genereren via het organische zoekkanaal dan in 2019.”
- “Terry zal samenwerken met de klantenservice om tegen het einde van het derde kwartaal van 2020 minstens 20 extra pagina’s met inhoud te creëren.”
Prestaties monitoren
Inzicht in uw huidige organische zoekprestaties kan helpen bepalen welke delen van de site u wilt optimaliseren. U zou kunnen besluiten dat de ene reeks pagina’s al op zijn maximum presteert en niet meer aangepast moet worden, terwijl een andere ernstig onderpresteert en onmiddellijke aandacht vereist.
Begin met uw belangrijkste prestatie-indicatoren: verkeer en inkomsten uit organisch zoeken.
Aandacht en interesse stimuleren is het belangrijkste voordeel van organisch zoeken. Verkeer is dus de beste prestatiemaatstaf. Het bijhouden van inkomsten is echter ook van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat het verkeer relevant is voor uw bedrijf.
Hoewel ze geen KPI zijn, zijn de zoekwoorden van uw site-ranking van cruciaal belang. Een betere ranking voor zoekwoorden met een hoog volume zal meer bezoekers genereren en ook de merkbekendheid vergroten door de zichtbaarheid in de zoekresultaten.
SEO Audits
SEO-audits tonen waarom uw site presteert zoals hij presteert. Audits richten zich doorgaans op drie gebieden: technisch, content en autoriteit.
Technische audits hebben betrekking op crawlen en indexeren. Ze analyseren de code van een site en de reactie van de servers op problemen die kunnen voorkomen dat bots van zoekmachines de pagina’s efficiënt openen en indexeren.
Content audits richten zich op de relevantie van de tekst van een site voor de meest gezochte zoekwoordthema’s. Zoekwoordanalyse speelt een belangrijke rol bij het begrijpen van de woorden en woordgroepen waarop u zich moet concentreren.
Autoriteitsaudits richten zich dan weer op de kwaliteit, kwantiteit en actuele relevantie van de links van andere sites naar die van u. Gegevens van Google Search Console kunnen helpen. Maar een tool als Majestic of Link Detox kan veel meer informatie bieden om de kwaliteit van die inkomende links te evalueren.
Bij elk van deze audits speelt concurrentieanalyse een rol. Onthoud dat uw concurrenten in het organisch zoeken sites zijn die op uw gerichte zoekwoorden staan. U zult het opnemen tegen blogs, kranten, tijdschriften en big-box-retailers, evenals tegen andere vergelijkbare e-commercesites.
Analyseer de sites van de concurrenten om hun technische, relevantie en autoriteitssignalen te begrijpen. Voer die inzichten vervolgens in in uw SEO-strategie.
SEO Strategie
De gebieden van relatief falen (zoals geïdentificeerd in de SEO-audits) vertegenwoordigen kansen voor groei. Het benutten van die kansen komt neer op prioriteiten – bedrijfswaarde, tijdsbestek en bekwaamheid om besluitvormers beknopt uit te leggen.
Overweeg het volgende:
- Waarde: schat de potentiële waarde in termen van uw KPI’s: organisch zoekverkeer en inkomsten. Aspecten van uw strategie kunnen verder gaan dan onmiddellijke SEO-voordelen. Contentcreatie kan bijvoorbeeld lager op de SEO-lijst staan, maar hoger op de behoeften van andere marketingkanalen.
- Volgorde van uitvoering: sommige opportuniteiten zijn afhankelijk van andere functies. Het optimaliseren van content in een belangrijk gedeelte van de site kan afhangen van het herontwerpen van de paginasjablonen. In dat geval heeft het herontwerp een hogere prioriteit dan anders het geval zou zijn.
- Uitleg: houd de strategie kort wanneer u ze toelicht aan collega’s en besluitvormers. Richt u op drie of minder voorbeelden, die elk vergelijkbare projecten of taken in de kijker brengen. Het is geen lijst van alles wat je gaat doen; het is enkel de richting om je SEO-programma te sturen.
- Tijdskader: voeg opportuniteiten toe die snel kunnen worden bereikt. Verre doelstellingen zijn demoraliserend.
- Inspiratie: kom samen met uw collega’s. Help hen het voordeel van de strategie voor het bedrijf te begrijpen, in tegenstelling tot de inspanning die erin gestoken moet worden.
Actieplan
Het plan bedenken is relatief eenvoudig. Maak een lijst van de opportuniteiten die in de audits zijn geïdentificeerd. Geef die kansen vervolgens prioriteit in een tijdsframe.
Elke opportuniteit is een project. Elk project is een reeks taken. Wijs een enddate en ower toe aan elke taak en creëer een manier om de voortgang bij te houden.
Voor het optimaliseren van de startpagina zijn bijvoorbeeld drie opeenvolgende taken nodig: de tekst herschrijven, de tekst goedkeuren en de tekst op de pagina plaatsen. Elke taak heeft waarschijnlijk een afzonderlijke owner.
Personeel
Om de personeelsbehoeften te bepalen, begint u met het opsommen van de benodigde vaardigheden voor uw actieplan. Bepaal vervolgens welke van die vaardigheden in uw team ontbreken voor potentiële nieuwe aanwervingen of uitbesteding.
Uw budget en de urgentie en omvang van uw doelen bepalen hoe u nieuwe vaardigheden toevoegt. U kunt een bestaande werknemer opleiden, een nieuwe werknemer inhuren of een contract sluiten met een consultant of bureau. Anders haalt u uw doelstellingen niet.
Comments 1