SEO-how to, deel 2: searchengines begrijpen

Bijna de helft van de shoppers wendt zich tot Google voordat ze beslissen wat ze willen kopen en waar ze het willen kopen. Als u begrijpt hoe Google en andere zoekmachines werken, kunt u kiezen welke optimalisatiestrategieën u wilt toepassen.

Deze post is tweede deel in mijn serie “SEO-how to”. In “Deel 1: Waarom SEO gebruimen gebruiken?“, besprak ik het belang van zoekmachineoptimalisatie voor e-commerce.

Uw producten zijn mogelijk van de hoogste kwaliteit of de laagste prijs. Uw bedrijf kan op tientallen manieren superieur zijn aan concurrenten. Maar als de zoekmachines niet de juiste informatie ontvangen, zal uw site niet hoog scoren in organische zoekresultaten. U herinnert zich dat dit belangrijk is om kopers te overtuigen tot een aankoop.

Zoekmachines maken gebruik van geavanceerde software die wordt ondersteund door grote netwerken van datacenters. Zoekmachines crawlen sites om pagina’s te indexeren zodat ze snel kunnen worden opgehaald en retourneren vervolgens zoekresultaten op basis van relevantie voor de zoekopdracht en autoriteit.

Crawling en indexeren

Het web bevat biljoenen pagina’s. Zoekmachines gebruiken crawlers – ook wel bekend als robots of simpelweg bots – om alle pagina’s die ze tegenkomen te lokaliseren en op te slaan.

Wanneer een crawler een pagina bereikt, registreert het de gerenderde HTML en catalogiseert de inhoud. Terwijl ze de pagina onderzoeken, ontdekken crawlers links naar andere pagina’s en herhaalt het proces zich.

Sommige webpagina’s zijn echter niet doorzoekbaar.

Als de pagina voor product X bijvoorbeeld geen inkomende links heeft en alleen toegankelijk is door de URL in een browserbalk te typen, zullen Google en andere zoekmachines die pagina waarschijnlijk niet vinden. Het blijft onbekend totdat een andere reeds geïndexeerde pagina ernaar linkt.

 Zoekresultaten 

Veel van SEO omvat de algoritmen die zoekmachines gebruiken om organische resultaten te rangschikken.

Een algoritme is complexe software. Het is zo ingewikkeld dat zelfs de mensen die het ontwikkelen moeite hebben om het allemaal te begrijpen.

Als marketeers komt veel van wat we weten over de algoritmen van zoekmachines voort uit hun patenten, het nieuws dat ze vrijgeven en gegevens over zoekprestaties die in de loop van de tijd over het hele web zijn verzameld.

Honderden factoren bepalen de positie van elke pagina. Primaire factoren zijn de relevantie van de inhoud voor de zoekterm, de ervaringen van zoekers op de pagina en de kwaliteit van andere sites die naar de pagina linken. Deze factoren geven respectievelijk relevantie, technische aspecten en autoriteit aan.

  • Relevantie is gebaseerd op het vergelijken van de inhoud op uw pagina met de zoekopdracht en interesses van een zoeker. Zoekmachines evalueren alle woorden op de pagina en hoe ze zich tot elkaar en tot andere pagina’s op de site verhouden. Zo weten zoekmachines dat een pagina over bijvoorbeeld een basgitaar gaat en geen vis.Consumenten geven de zoekmachine de schuld omdat ze deze op slechte sites hebben afgeleverd, in plaats van de site zelf de schuld te geven. Zo proberen zoekmachines resultaten te retourneren voor sites die gebruiksvriendelijk zijn met relevante inhoud.Bovendien gebruiken zoekmachines personalisatie om de relevantie te verbeteren. Een zoekmachine zou bijvoorbeeld op basis van eerdere zoekopdrachten waarschijnlijk weten of een zoeker geïnteresseerd is in vissen of muziek. Personalisatiesignalen omvatten ook de locatie van een zoeker, naast andere openbare informatie.
  • Technische SEO omvat paginasnelheid, navigatie, nauwkeurigheid en bruikbaarheid – vooral op een smartphone.
  • Autoriteitssignalen houden rekening met de kwaliteit, grootte en relevantie van de sites die naar een pagina linken. Een link van bijvoorbeeld The New York Times is veel gezaghebber dan van een weinig bekende blog. Links van kwaliteitssites die actueel relevant zijn, geven meer waarde. Een link van een toonaangevende muziekrecensiesite naar een basgitaarpagina geeft meer autoriteit dan van een receptensite.Beschouw elke link als een waardeoordeel. Hoe meer sites naar uw pagina of uw site linken, hoe waardevoller het waarschijnlijk is. Dit is reeds meer dan 20 jaar het fundament van Google. Het blijft een zeer belangrijke factor in organische zoekresultaten.

Volgende week komt deel drie van deze reeks. Dit zal handelen rond Strategie en Planning. Blijf ons dus zeker volgen.

Comments

Add a comment

Schrijf je in en mis niets meer.

Krijg wekelijks op donderdagmorgen een overzicht van de laatste posts op WPMagazine.be, een nieuwsbrief boordevol tips tricks, en onze laatste artiekelen. Zo ben je altijd op de hoogte.