Search engine optimization (SEO) is de configuratie van uw website om meer organisch verkeer en conversies te genereren via Google, Bing of andere zoekwebsites. Als mix van kennis en fingerspitzengefühl, omvat SEO elementen van site-ontwikkeling, gebruikerservaring, contentcreatie,… evenals kennis van de zoekmachines en hun algoritmen.
Deze post is de eerste van een wekelijkse inleiding in SEO, met als doel alle fundamentele aspecten toe te lichten. De bedoeling is dat jij vol vertrouwen SEO kan uitproberen en met anderen overleggen en praten over belangrijke SEO-uitdagingen en -kansen.
Er zijn drie kernaspecten van SEO:
- Indexeren: de mogelijkheid voor searchengines om uw webpagina’s te doorzoeken en te indexeren.
- Relevantie: de relevantie van uw inhoud.
- Versterken: via links de relevantie en autoriteitssignalen van uw inhoud vergroten.
Door de relevantie en autoriteitssignalen die jouw site naar searchengines verzendt te optimaliseren, kan je jouw ranking op de searchengines verhogen, wat zal leiden naar meer bezoekers. Hoe relevanter de signalen, hoe gerichter de bezoekers (en deze dienen te worden omgezet tot klanten).
Elke zoekopdracht betekent een wens naar informatie of producten. Zo kunnen zoekopdrachten met betrekking tot jouw bedrijf en producten jouw merkbekendheid vergroten en potentiele consumenten naar jouw site leiden.
Bedenk dat alleen al Google gemiddeld meer dan 60.000 zoekopdrachten per seconde uitvoert. Dat zijn immens veel mensen met veel verlangens. En met naar schatting $ 602 miljard aan retail- en B2B-e-commerce verkopen die in 2019 in de Verenigde Staten zijn gegenereerd, kunnen zoekmachines een hoop potentiele klanten naar jouw site leiden.
Maar bekendheid in zoekresultaten gaat verder dan competitieve organische vermeldingen.
Zoekopdrachten kunnen ook advertenties genereren: betaalde zoekresultaten bovenaan, rechts en onderaan de pagina voor desktops en laptops, en in een enkele kolom voor smartphones. Organische zoekresultaten worden in het midden ingeklemd (voor desktops en laptops), zoals hieronder wordt getoond in een voorbeeld van een zoek aanvraag.
Er zijn geen kosten verbonden bij zoekmachines om in de organische resultaten te verschijnen. Je verdient je ranking hier – niet betalend zoals een advertentie – dus je kan niet hoger scoren door bijvoorbeeld Google te betalen.
Echter, met alle elementen op de zoekresultaten, is het steeds moeilijker om aanspraak te maken op een vermelding op de eerste pagina. Wanneer Google bovenaan vier advertenties of een advertentiecarrousel plaatst, is er slechts ruimte voor een of twee organische zoekvermeldingen.
Toch blijft organisch zoeken een belangrijk marketingkanaal voor de meeste e-commercebedrijven. Sommige studies schatten het gemiddelde verkeer en de inkomsten die hierdoor worden gegenereerd op respectievelijk ongeveer 40 tot 50 procent.
Maar in mijn ervaring varieert het sterk op basis van de grootte van het bedrijf en de uitgaven van hun hele marketingmix. Hoe hoger de marketinguitgaven voor andere digitale kanalen – sociaal, e-mail, zoekadvertenties,… – hoe lager het organische zoekpercentage.
Ik heb bedrijven gezien die 75 procent van hun verkeer en inkomsten genereren via organische zoekresultaten. Maar dat niveau van afhankelijkheid is riskant omdat een enkele algoritme-update de inkomsten zou kunnen decimeren. Maar zelfs een bedrijf met een diverse marketingmix zou via organisch zoeken ten minste 10 procent van verkeer en inkomsten moeten kunnen genereren.
Ethische SEO houdt in dat je verbeteringen aan je site aanbrengt die kopers op lange termijn genereren. Het gaat niet om snelkoppelingen, winst op korte termijn of het misleiden van de algoritmen van zoekmachines. Dus hoewel SEO tijd en expertise vereist (wat geld kan kosten), zijn de voordelen vaak duurzamer.
SEO moet dus de meeste aspecten van een organisatie raken – van productplanning, marketing en klantenondersteuning tot de voor de hand liggende gebieden van digitale strategie, ontwerp, ontwikkeling en implementatie.
Comments 10