MailChimp gebruiken voor e-mail marketing (deel 1)

E-mail blijft één van de meest effectieve marketing tools. Een directe manier hebben om verbonden te zijn met je publiek is een onbetaalbare manier om al het geruis op het internet te omzeilen.

Éen van de vele aanbieders van marketing is MailChimp. De service is een favoriet bij bloggers en kleine bedrijven. En het beste is dat je het volledig gratis kan gebruiken tot 2000 abonnees.

In dit artikel zullen we de basis van het gebruik van MailChimp voor e-mail marketing uitleggen. Ons doel is om jou te helpen een eigen MailChimp account te creëren, e-mailadressen op je website te verzamelen, jouw allereerste e-mail campagne op te starten en alles daartussen.

Ben je nog mee? Dan doen we het.

Waarom MailChimp?

MailChimp is maar één van de vele beschikbare oplossingen. Dus waarom zou je dan deze service moeten gebruiken?

  • Zoals gezegd is MailChimp gratis voor tot en met 2000 abonnees op jouw e-mail lijst en 12 000 maandelijkse e-mails
  • De service wordt vertrouwd door meer dan zeven miljoen gebruikers
  • Het werkt extreem goed samen met WordPress.
  • MailChimp is heel makkelijk om te gebruiken en laat je e-mail sjablonen in HTML maken zonder te coderen
  • Het biedt een voortreffelijke gebruikservaring

Beginnen Met MailChimp te Gebruiken voor E-Mail Marketing

Als eerste stap zal je een gratis MailChimp account moeten aanmaken. Daarvoor ga je naar de MailChimp website en klik je op Sign Up Free in de rechterbovenhoek. Voer je e-mailadres, gebruikersnaam en paswoord in en klik op Create My Account.

Na het klikken op de link in je bevestigingsmail, moet je enkele persoonlijke informatie geven (je hebt geen kredietkaart nodig, geen zorgen). Eens dat ingevuld is, kom je automatisch op het hoofdmenu terecht.

1. Het Dashboard Leren Kennen

Create-MailChimp-signup-forms

Het MailChimp dashboard is het hart en de ziel van jouw MailChimp account. Maar hey, jij bent een WordPress gebruiker, dus wat is er nieuw aan?

  • Create and Send Campaign: Dit is waar je je campagnes opstart. Dit is wat MailChimp een e-mail broadcast noemt.
  • Create a List: Op deze lijst worden je abonnees opgeslagen.
  • Start Building Your Audience: Hier bouw je formulieren waar mensen zich op je website voor kunnen inschrijven.
  • Invite Your Colleagues: Je kan meerdere mensen laten werken op één MailChimp account. Dit is heel handig, maar buiten het terrein van dit artikel.

2. Creëer Je Eerste E-Mail Lijst

Terwijl we allemaal weten dat er “geld op de lijst staat”, moet je die eerst creëren, voor je er iets waardevol in kan steken. Laten we dat dus eerst doen?

Create-MailChimp-list-step-1

  1. Voer de vereiste informatie in

  2. Klik op “Create A List”

    • List Name: voer iets zinvol in. Je abonnees zullen dit ook zien, ga dus niet voor “sukkels waar ik geld door ga verdienen” maar eerder “[jouw website] nieuwsbrief” of iets soortgelijks.
    • “From” Email: Het adres dat hier staat zal te zien zijn in de inbox van de ontvangers als de afzender. Gebruik iets officieels zoals “info@jouwwebsite.com” geen Gmail account.
    • “From” Name: Dit wordt ook in de inbox getoond. Ga of voor je echte naam, of iets zoals “[jouw website] Nieuwsbrief.”
    • Reminder How They Got on Your List: Mensen vergeten snel. Voor ze jou aangeven als spam, laat je hen best weten hoe ze zich ingeschreven hebben op jouw service.
    • Your Information: Jouw informatie zal onderaan elke e-mail te zien zijn om zo spam te onderscheiden en jouw e-mail legitiem te maken, dus wees er zeker van dat jouw info correct is.
    • Notifications: Hier kan je kiezen hoe MailChimp jou vertelt over wat er gebeurt op jouw lijst. Dit is naast de gedetailleerde analyses. Kies voor wat jij denkt dat nodig is.
  3. Save

Nu heb je een lege lijst die gevuld kan worden. Als je al een lijst met abonnees via een andere service hebt, kan je die importeren naar MailChimp.

Klik op Import subscribers onderaan of Add subscribers > Import subscribers. Dit zal je een enkele opties geven om jouw bestaande contacten toe te voegen.

MailChimp-Import-subscriber-options

3. Activeer een Registratieformulier

Registratieformulieren verschijnen op jouw website waardoor mensen zich op jouw nieuwsbrief kunnen inschrijven. Je kan daar geraken via Lists en dan het uitklapmenu aan de rechterkant te gebruiken en Signup forms te selecteren.

MailChimp-Lists-Create-Signup-Form

 

Eens je bij het menu bent, word je geconfronteerd met enkele items:

  • General forms
  • Embedded forms
  • Subscriber popup
  • Form integrations

Om te beginnen, zullen we ons enkel met de eerste twee bezighouden.

Nota: MailChimp kan je vragen om jouw “Van” e-mailadres te bevestigen voor het je toelaat een registratieformulier aan te maken. Als dat het geval is, zal je automatisch naar de instellingen gebracht worden. Klik op de Verify domain link, verzend de verificatie e-mail en klik op de link of knip en plak de verificatiecode.

Pas het Formulier Aan

Onder General Forms kan je de look van jouw formulieren alsook de e-mails voor dubbele inschrijving, uitschrijving en update profiel bepalen. Dit zal onze eerste stop worden, klik dus rechts op Select.

MailChimp-Form-and-Email-Designer

Bovenaan de site kan je een uitklapmenu vinden. Het bevat alle formulieren en emails waarmee je abonnees in contact zullen komen. Je kan ze aanpassen via de tabbladen in het bovenste veld.

  • Build it: Hier kan je velden van je registratieformulieren toevoegen en verwijderen. Verplaats radioknoppen, uitklapmenu’s, afbeeldingsvelden en meer in jouw formulier. Klik op elk element om zijn instellingen te veranderen: de tekst veranderen, de zichtbaarheid verbeteren, een helptekst toevoegen, meer. Je kan ook elementen verwijderen door ze te activeren en dan op de verwijder knop te klikken.
  • Design it: Dit menu controleert de styling van de formulieren. Het laat je de kleuren, de lettertypegroottes, en alle andere dingen aanpassen. Merk op dat de veranderingen individueel gemaakt worden en niet op de basis van een pagina. Dat betekent dat als je iets verandert in je normale formulier, het ook wordt toegepast in de e-mails.
  • Translate it: In het geval dat je MailChimp in een andere taal gebruikt, kan je de formulier berichten (zoals errors) hier aanpassen. Standaard komt MailChimp met vertalingen in heel wat talen. Toch kan je je eigen aanpassingen maken in je eigen taal.

Los van de formulieren te stylen, kan je ook je abonnees toelaten om het format van hun e-mails te kiezen (HTML of gewone tekst) en of je je formulieren wilt beschermen van spam bots met reCAPTCHA.

Om te starten zouden de standaardinstellingen voldoende moeten zijn. Maar als je volledig los wil gaan en alles eruit wilt laten zien zoals jij het wilt, kan dat.

Snelle Nota op Gecombineerde Tags

Als je velden voor de voor- en achternaam invoegt in jouw registratieformulier, kan je later de data die daar verzameld is, gebruiken om je e-mails te personaliseren. Dit gebeurt via iets dat we gecombineerde tags noemen.

Gecombineerde tags zijn plaatsvervangers in jouw e-mails die informatie over je abonnees in MailChimp haalt. Bijvoorbeeld, door jouw mail te starten met “Hey *|FNAME|* wordt elke ontvanger begroet met hun voornaam, als die samen met hun e-mailadres opgeslagen is op jouw account.

Om hiervan gebruik te maken, is het een goed idee om alle nodige informatie te verzamelen van in het begin, hou hier dus rekening mee. Een volledige lijst met gecombineerde tags voor MailChimp kan je hier vinden.

Voeg het Formulier toe aan Je Website

Een MailChimp registratieformulier op jouw WordPress site krijgen kan op verschillende manieren gebeuren:

  • Via Plug-in: Dit is volgens mij de makkelijkste weg. Installeer de MailChimp voor WordPress plug-in, voer de MailChimp API key in en volg de makkelijke stap-voor-stap gids. Kennis van hoe CSS werkt, kan misschien een goed idee zijn als je dit doet.
  • Manueel: Op de MailChimp achtergrond onder Signup Forms > Embedded forms kan je ook HTML creëren om op je WordPress website te plakken.
  • Other: Bijkomende oplossingen voor de integratie van MailChimp bestaan, zoals WP Popup Plugin of SumoMe.

Omdat ik al een stap-voor-stap artikel geschreven heb over hoe je MailChimp in WordPress kan integreren, inclusief hoe je registratieformulieren op jouw site kan zetten, zal ik het volledige proces hier niet herhalen.

In het volgende deel behandelen we hoe we een e-mail sjabloon maken.

Comments

Add a comment

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment
    keyboard_arrow_up