Select Page

Mailchimp gebruiken voor e-mail marketing (slot)

Mailchimp gebruiken voor e-mail marketing (slot)

5. Creëer je eerste campagne

Met het nieuwe sjabloon ben je klaar om je eerste campagne te versturen. Hopelijk heb je een heleboel abonnees op dit moment.

Maak je geen zorgen als je eerste e-mailcampagne enkel naar je mama en enkele vrienden die zich hebben ingeschreven op jouw lijst gaat. Dit is een test run zodat je kan leren wat je in de toekomst kan verwachten.

Klik of in het hoofdmenu of in het Campaigns menu om Create Campaign om te beginnen. Dit zal je naar het submenu brengen waar je het type van jouw e-mail campagne kan kiezen.

MailChimp-Create-Email-Campaign

  • Regular Campaign: Verzend een gewone HTML e-mail met een toegevoegde tekst zonder opmaak versie (voor anti-spam redenen) naar jouw abonnees.
  • Plain-Tekst Campaign: Simpele e-mail met enkel tekst zonder afbeeldingen of styling.
  • A/B Split Campaign: Test verschillende onderwerp lijnen, verzender namen, tijdstippen en zelfs inhoud met verschillende versies van jouw campagne.
  • RSS-Driven Campaign: Verzend je eigen inhoud of andere RSS feed naar een lijst met abonnees.

Wij willen een goede gewone campagne verzenden dus we klikken daar op Select. Je kan daar ook geraken door direct op de pijl naast de creëer campagne knop te klikken en jouw gewenste optie direct te kiezenMailChimp-Create-Campaign-DirectlyBij de volgende stap, kan je de lijst kiezen waar je je e-mail naar wilt verzenden. Je kan of de volledige lijst of kleine segmentjes die je op voorhand of nu hebt afgesplitst gebruiken.

MailChimp-Create-Email-Campaign-Recipients

Het volgende is het set-up scherm.

MailChimp-Create-Campaign-SetupHier moet je de volgende informatie invullen:

  • Campaign Name: Dit is hoe je campagne bewaard zal worden. Verwar het niet met het onderwerp. Het zal niet zichtbaar zijn voor jouw abonnees dus kies iets dat zinvol is voor jou.
  • Email Subject: Hier moet je de titel van de e-mail schrijven die je abonnees zullen zien in hun inbox. Probeer het niet-spamachtig en relevant te maken. MailChimp heeft een goede bron over hoe je een effectieve onderwerp lijn kan schrijven en hoe je hun research tool kan gebruiken.
  • “From” Name and Email Address: We hebben dit al vroeger ingesteld. Hoe dan ook, je kan hen allebei hier aanpassen, wat zin zou hebben als je een A/B split campaign zou runnen.
  • Personalize the “To:” Field: Als je de voor- en achternamen verzamelt in jouw registratieformulieren, kan je gecombineeerde tags gebruiken om jouw ontvangers persoonlijk aan te spreken in plaats van met hun e-mailadressen.
  • Tracking: Dit laat je verschillende volgopties instellen voor jouw campagne. Buiten opens en kliks volgen, kan je je campagne ook verbinden aan een analyseertool van derden zoals Google of e-commerce 360. Dit is heel handig om te bekijken hoe jouw verschillende e-mail campagnes lopen.
  • Social Media: Je kan optioneel ook vragen aan MailChimp om jouw campagne automatisch ook op Twitter en/of Facebook te versturen. Ik heb dit nog nooit gebruikt.
  • MoreOptions: Je moet zeker en vast Authenticate campaigne aangeklikt laten!

Klaar? Ok, het is tijd om op Next te klikken en de sjablonen te bekijken.

Kies jouw sjabloon

In de volgende stap kies je jouw design voor jouw e-mail campagne. Als je nog geen sjabloon hebt ontworpen, is het nu het moment. Omdat wij ons sjabloon eerder hebben ontwerpen, kiezen we Saved Templates en kiezen het dan op de lijst.

MailChimp-Choose-Campaign-Tempalte

De inhoud en het design aanpassen

We zijn bijna klaar! Als je de gids tot nu toe gevolgd hebt, is het enige wat je nog hoeft te doen in deze stap de inhoud in de e-mail voegen.

Dit is niet echt verschillend van een blog post maken. Je kan titels en subtitels maken, jouw tekst formatteren, links en afbeeldingen toevoegen tot je tevreden bent. Vergeet niet een preview te bekijken!

MailChimp-Add-Email-Content

Natuurlijk kan je ook inhoudsblokken toevoegen en verwijderen als dat zin heeft voor jouw lopende campagne. Als je enkele veranderingen gemaakt hebt in je sjabloon die je permanent wilt behouden, gebruik dan Save as Template bovenaan.

Eens je gedaan hebt, klik dan op de Next knop rechts beneden.

Bevestig en verzend

Je wordt nu naar de bevestigingspagina gebracht die je een overzicht geeft van jouw campagne. Je kan de ontvangers van je e-mail, de onderwerplijn, het antwoordadres en alle andere instellingen herbekijken. MailChimp zal je ook waarschuwen als er iets fout is volgens hen.

MailChimp-Create-Email-Campaign

Als alles is zoals jij het wenst, moet je enkel nog op Send en dan Send Now klikken om je e-mail de wereld in te sturen.

MailChimp-Send-Email-CampaignAls alternatief kan je ook kiezen wanneer je het wilt verzenden in de toekomst. Wat je ook kiest, goed gedaan! Je kan jezelf nu officieel een e-mail marketeer noemen.

MailChimp-Success-MessageWat is het volgende?

Je bent nu helemaal klaar om jouw eigen e-mail marketing campagnes te runnen. Dus wat is de volgende stap nadat je klaar bent met toasten tegen jezelf?

Eerst is het tijd om de prestatie van jouw campagne te bekijken. Onder Reports bovenaan, kan je zien hoeveel mensen jouw e-mails openen, op je links klikken en meer. Dit geeft je een indruk over welke inhoud ze het interessantst vinden, welke types van e-mail onderwerpen het meeste aantrekken en je veelgevraagde feedback geven over hoe je je marketing skills kan verbeteren.

Een andere stap in jouw carrière als toekomstige e-mail marketing goeroe is jezelf opleiden in zowel gevorderde opties van MailChimp als marketing technieken. Een goede plaats om te starten is de MailChimp knowledge base.

MailChimp: pijnloze E-Mail marketing, zelfs voor beginners

E-mail is een belangrijke marketing tool voor iedereen die online business doet en MailChimp is een extreem aantrekkelijke optie voor diegenen die nog maar juist starten met e-mail marketing. Behalve dat het heel betaalbaar is, maakt de e-mail monkey het ook heel makkelijk om een e-mail lijst uit te bouwen en marketing campagnes te runnen zonder voorkennis. De volledige gebruikersinterface is heel gevoelsmatig en goed gedocumenteerd.

Voor WordPress gebruikers is MailChimp zeker een goede optie. De e-mail marketing service integreert heel makkelijk met het WordPress platform, iets dat niet enkel beginners zullen appreciëren.

Wat zijn jouw gedachten over MailChimp? Voor- en tegenargumenten? Het laten werken met WordPress? We zouden graag jouw gedachten in de reacties lezen.

About The Author

Peter Kuipers

Peter is WordPress fanaat, Hosting en Linux specialist en uitgever van diverse online magazines. Daarnaast houd hij van Lekker eten, woont sinds kort in Oostende, en bezoekt regelmatig een WP Meetup.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site gebruikt cookies om haar services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Sluiten