Select Page

MailChimp gebruiken voor e-mail marketing (deel 2)

MailChimp gebruiken voor e-mail marketing (deel 2)
  1. Een E-Mail Sjabloon Maken

Nu dat je klaar bent om abonnees te verzamelen, heb je beter iets klaar om naar hen te zenden. Stap één is dat je een HTML sjabloon aanmaakt voor jouw e-mail campagnes. Zo zal de inhoud van je e-mail er goed en gepolijst uitzien wanneer het in de inbox van onze abonnees belandt.

Volgens mij is één van de grootste sterktes van MailChimp dat ze deze stap heel gemakkelijk maken. De drag-en-drop bewerker laat je volledig aangepaste en klaar voor mobiele HTML sjablonen in geen tijd maken.

Vind het Templates menu item bovenaan in het dashboard. Eenmaal daar, klik op de knop die Create Template zegt.

Van daaruit heb je drie verschillende opties:

  • Basic: Gebruik de bewerker om een sjabloon van nul af aan te maken. Dit is mijn geliefde methode omdat het makkelijk te gebruiken is en je controle geeft over elk aspect van hoe je e-mail eruit zal zijn.
  • Themes: Voor diegenen met haast biedt MailChimp ook enkele out-of-the-box email sjablonen. Ze zijn gerangschikt volgens thema, van e-commerce tot verjaardagen tot fitness en meer; en ze komen in twee variaties: drag en drop en klassiek. De eerste staat meer aanpassingen toe, terwijl de laatste je enkel de kleuren en de inhoud laat veranderen.
  • Code Your Own: Als je al een sjabloon hebt voor je nieuwsbrief kan je je aangepaste code hier plakken of importeren van HTML of als een zip document. Wees er zeker van dat als je jouw aangepaste sjabloon gebruikt met MailChimp, de code samenhangt met de MailChimp template language.

Voor het doel van dit artikel, zullen we ervan uit gaan dat je je eigen e-mail sjabloon wilt maken. Dus jouw optie is de Basic sectie.

Het Sjabloon Maken

Selecteer jouw basis lay-out: zoals één, twee of drie kolommen (of een mix), linker of rechter zijbalk, geïntegreerde RSS feed en meer. Kies wijs want je zal dit later niet meer kunnen veranderen.

Create-MailChimp-Template

Dit zal je naar de sjabloon bewerker brengen, het hart van de creatie van je sjabloon.

MailChimp-Template-EditorAan de linkerzijde zie je de preview van jouw sjabloon en aan de rechterkant de inhoudsblokken die je toe kan voegen en meer design opties. Om tekst, afbeeldingen en groepen van afbeeldingen of verdelers en andere elementen toe te voegen aan jouw sjabloon, kan je ze gemakkelijk slepen naar hun positie.

MailChimp-Editor-Drag-And-DropEens je in jouw sjabloon bent, kan je over elk blok gaan om ze aan te passen, te dupliceren of te verwijderen. Upload afbeeldingen, pas tekst aan en formateer die, creëer kolommen en meer. Alles wijst zichzelf goed uit en je zou snel je weg moeten vinden.

P.S. Vergeet niet om de tekst in de pre-koptekst waar staat “Use this area to offer a short preview of your email’s content” te veranderen naar iets betekenisvollers. En verwijder de rare code in de voettekst niet – dat is belangrijk!MailChimp-Template-Editor-progress

Als je meer globale instellingen wil veranderen in je sjabloon, stop dan met de inhoudsblokken aan te passen (druk Save & Close) en kies de Design kolom in de rechterbovenhoek.

Create-MailChimp-Template-global-settingsDit laat je kiezen tussen designs voor verschillende elementen van jouw sjabloon zoals de volledige pagina, pre-koptekst, voettekst en meer. Je kan de achtergrond, tekstkleuren, lettertypes, lijnhoogte, tekstuitlijning en meer aanpassen. Diegenen die meer over CSS weten, zullen zich direct thuis voelen.

Er is ook een optie voor Mobile Styles. Dit laat je toe om je sjabloon aan te passen voor mobiele apparaten. Dat betekent dat je op telefoons en tablets bijvoorbeeld een kleiner lettertype kan gebruiken.

Onder MonkeyRewards kan je kiezen welke kleine MailChimp badge bij jouw email gevoegd wordt (niet aanpasbaar voor gratis accounts). Maar hey, voor alles wat MailChimp jou gratis aanbiedt, is het meer dan eerlijk dat je wat reclame voor hen maakt.

Eens je tevreden bent met je veranderingen, of als je een betere kijk op je werk wilt hebben, kan je de preview modus bereiken door het Preview and Test menu te gebruiken in de rechterbovenhoek. Dit zal je laten zien hoe je e-mails eruit zien om desktop computers en mobiele apparaten.

Create-MailChimp-Template-Preview

Voor een betere ervaring van wat je abonnees zullen zien, kan je een test e-mail naar jezelf sturen. Eens je tevreden bent, Sla je het op en sluit je je sjabloon met de knop in de rechterbenedenhoek.

Nota: Het doel van een sjabloon is dat het steeds opnieuw gebruikt wordt. Terwijl de inhoud van je e-mails veranderd wordt, blijft de algemene look hetzelfde. Concentreer je daarom enkel op dat laatste, zoals kleuren, koptekstafbeelding, etc als je je sjabloon ontwerpt. Laat testinhoud staan in de elementen die elke campagne veranderd worden.

In het laatste deel behandelen we het gebruik van MailChimp voor e-mail marketing

About The Author

Peter Kuipers

Peter is WordPress fanaat, Hosting en Linux specialist en uitgever van diverse online magazines. Daarnaast houd hij van Lekker eten, woont sinds kort in Oostende, en bezoekt regelmatig een WP Meetup.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site gebruikt cookies om haar services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Sluiten