Forwardlinking: de voordelen en toepassingen


forwardlinking

Forwardlinking wat is dit? Het toevoegen van links van nieuwere posts aan oudere posts.
Ok, tijd voor een volledige openbaring… het is geen echt woord. Ik heb het verzonnen, maar heb geduld… het is even interessant om erover te leren.

Het concept is vrij simpel, en gebaseerd op de ideeën van Backlinking en Deep Linking.

Backlinks zijn links op één website die terugverwijzen naar een andere website. Ze worden meestal gegeven om te citeren of ter referentie en er wordt vaak naar gezocht voor SEO.
Deep Links zijn links op een blogpost binnen een website die naar een andere, oudere blogpost leiden binnen dezelfde website. Ze worden ook gebruikt als referenties, in de hoop dat lezers van de nieuwe blogpost dieper in jouw site gaan kijken door deze links.
Nu komen we dus bij Forward Links die, zoals hierboven vermeld, gebruikt worden om nieuwere posts aan oudere posts te linken. Sta mij toe dit uit te leggen.
Ik heb een post waar elke dag enorm veel naar gezocht wordt. Natuurlijk bevat die links (deep links) naar andere artikelen en posts binnen mijn site, en een paar externe links (backlinks) naar andere sites. Maar wat met die andere posts over LinkedIn in mijn archief? Zouden zij niet werken om nog meer interesse in die Ultimate Guide te wekken?
Zeker en vast.

Voordelen van Forwardlinking

We gaan momenteel door het proces van forwardlinks op te stellen, maar laten we er eerst zeker van zijn dat we de voordelen ervan volledig snappen.

Bijna Geen SEO Voordeel

Ik weet het, ik weet het, ik zei dat we het over de voordelen gingen hebben en het eerste wat ik doe is je iets vertellen dat forwardlinks niet doen. Dat is omdat ik wil melden dat het onwaarschijnlijk is dat je een SEO voordeel uit deze techniek haalt. Het is mogelijk dat je even geniet van de extra links en updates in de inhoud en misschien meer verkeer krijgt in de referentieposts… maar reken er niet op. Elke SEO stijging is maar voor even.
Hier staat wat je wel zal krijgen:

Diep Referentie Verkeer

Voor dezelfde reden waarom wij deep links op onze nieuwe posts willen plaatsen, zouden we forward links op onze nieuwe posts plaatsen. Als je behoorlijke blogposts in je archief hebt, zouden ze elke dag verkeer moeten krijgen. Het kunnen maar één of twee lezers, of misschien honderden zijn, maar het verkeer moet er zijn (zo niet, wees er dan zeker van dat je je blogposts heroptimaliseert en je eeuwige inhoud deelt op sociale media) Daarom zullen de lezers die je oudere posts bekijken, liever op een link klikken binnen de post naar een ander interessant artikel dat je zou willen schrijven en publiceren.

Verminderd Bounce niveau

En als die lezers van oudere artikels doorklikken naar enkele van jouw andere posts, zal dat helpen om jouw bounce niveau te doen dalen op deze oudere artikelen. En, wel… ok, ja, dat kan een positief effect hebben op jouw SEO. Als Google minder en minder mensen jouw site ziet wegklikken, is dat een positief plaatsingssignaal voor Google om meer verkeer naar die posts te sturen. En het ziet er goed uit op jouw maandelijkse rapporten.

Makkelijke Call-To-Action

Zelfs als je niet de hele tijd een call-to-action in elke blogpost hebt geplaatst, is dit een makkelijke voor jou. In elk gerelateerd artikel dat nog geen CTA bevat, kan je er één steken die suggereert om een nieuwer artikel te lezen voor meer informatie. In het geval van mijn bovenstaand voorbeeld, ik had een post over de voordelen van LinkedIn groepen en heb er een call to action aan toegevoegd – om jouw profiel op te ruimen – vlak in het midden van de post.

Nieuwe Kijk op Oude Inhoud

Als je oude posts aan het bekijken bent of aan het zoeken bent naar een plaats waar je een link kan toevoegen, inspecteer dan de algemene correctheid. Is het nog steeds gangbaar en up-to-date? Of zijn er enkele dingen die gecorrigeerd moeten worden. Screenshots van sociale netwerken, bijvoorbeeld, zijn het bederf van hun bestaan. Ik heb enorm veel oude blogposts die nieuwe screenshots kunnen gebruiken. Als je geen tijd hebt om dan de updates te doen, is dat ok, schrijf dan enkel de post op in een document en maak er een prioriteit van dat die geüpdatet worden.

Meer Autoriteit

Dit is misschien mijn favoriete reden voor forwardlinking: als je de tijd hebt genomen om een fantastische blogpost of artikel te schrijven, wees er dan zeker van dat het op een prominente plaats wordt geplaatst op sociale profielen, jouw Over Mij pagina, of misschien jouw Biografie. Misschien zelfs jouw e-mail handtekening. Het gaat erom dat op al deze locaties je naar je best werk moet verwijzen zodat nieuwe contacten een idee krijgen van wie je bent en wat je hebt gedaan. Op mijn Google+ profiel heb ik bijvoorbeeld 4 – 5 van mijn “beste” artikels opgelijst. Toen ik mij realiseerde dat mijn LinkedIn profiel gids niet op die list stond, heb ik die er snel aan toegevoegd. Wees er zeker van dat je fantastische inhoud levert die jij gecreëerd hebt om de gekregen autoriteit in jouw branche te verhogen.

Hoe Forwardlinks toepassen

Nu dat je weet waarom, laten we overgaan naar hoe. En dat is relatief simpel, afhankelijk van jouw blog platform.

Hopelijk heb je een Site Zoek toegevoegd, of een tag systeem, of een manier waarop je een lijst van alle vroegere blogposts kan zien die een bepaald sleutelwoord of tag bevatten. Bijvoorbeeld, ik heb mijn site zoek gebruikt om alle posts te vinden waarin LinkedIn vermeld staan. Het duurde ongeveer 5 seconden.

Als je blog door WordPress beheerd wordt, kan je de SBI! for WordPress plug-in gebruiken om blogposts die over hetzelfde gaan aan elkaar te linken.
Daarna klik je met de rechtermuisknop op de titel/link van een blogpost in de lijst die je zou willen updaten en open je die in een nieuw tabblad (waardoor je zoeklijst intact blijft).

Herbekijk die post, zoek naar de beste plaats om jouw link toe te voegen. Het kan zijn dat je dan één of twee extra zinnen moet toevoegen. Je kan de titel van de post gebruiken, of gewoon enkele woorden die gerelateerd zijn en hen aan elkaar linken. Wat op dat moment het meeste zin heeft.

Sla de veranderingen op en sluit het tabblad, ga dan naar de volgende post in jouw zoeklijst.

En dat is het! De tijd die je eraan spendeert, hangt af van hoeveel posts je in je archief hebt en die een link kunnen gebruiken. Ik ben ongeveer 20 minuten bezig geweest met het updaten van enkele tientallen posts in mijn archief (en heb dan enkele minuten genomen om deze blog te schrijven en je erover te vertellen).

Dus wanneer je een nieuwe blogpost hebt, of zelfs een oude blogpost die je beter wilt maken, denk je het best na over welke andere inhoud je op je site hebt die je potentieel kan forwardlinken.

Previous WordPress 4.4 bèta 1 is nu beschikbaar
Next Categorieën en tags gebruiken om SEO te optimaliseren