Categorieën en tags gebruiken om SEO te optimaliseren


Categories en tags

Categorieën en tags bieden veel kansen voor meer engagement en verkeer die de meeste bloggers verspillen.

Er zijn veel voordelen bij het maken en onderhouden van een goed doordachte categorie of tagsysteem als je blogt. Ten eerste kan de gebruikservaring erg verbeterd worden door goed opgebouwde navigatie elementen. Maar ten tweede bieden categorieën en tags een kans om verkeer op jouw site via zoekmachines te vergroten.

Één van mijn klanten heeft een grote blog die ongeveer 250 000 unieke bezoekers per maand trekt. Ongeveer 5% hiervan worden naar daar gebracht door tag pagina’s in zoekmachines. En deze bezoekers zoeken meer dan het gemiddelde op, met meer gespendeerde tijd op de site en pagina bezoeken, en een lagere bounce rate. Dat is ongeveer 10 000 extra bezoekers per maand, en dit is voor een site die slecht geoptimaliseerd is voor taggen.

Dus als je de gebruikerservaring wilt verbeteren en het verkeer op jouw site wilt boosten, moet je verder lezen om te weten te komen hoe je jouw categorieën en tags in WordPress kan verbeteren.

Wat met straffen voor plagiaat?

Voor we van start gaan, wil ik dit klein probleem uit te weg helpen.

Google (en andere grote zoekmachines) zullen nooit een WordPress site straffen voor het hebben van archiefpagina’s die dezelfde inhoud publiceren. Dit hebben ze bevestigd in 2008. Als Google dubbele inhoud tegenkomt, zal hun algoritme kiezen welke versie het origineel is en die boven de alternatieve opties plaatsen.

Er is in de realiteit maar één geldige reden waarom je zou willen kiezen om taxonomie/archief pagina’s niet te indexeren – als de pagina’s geen toegevoegde waarde bieden aan de zoekers (bv. op datum gebaseerde archieven). Als een pagina gebruikt kan worden door een zoeker, moet die toegevoegd worden aan de index.

Ik raad aan om de inhoud van je posts kort weer te geven als je ze op taxonomie of archief pagina’s publiceert. Dit lost niet enkel duplicaten/devaluatie problemen op, maar het zorgt er ook voor dat je pagina’s beter te doorbladeren zijn.

Hoe categoriseren en taggen

Als je twijfelt aan het verschil tussen categorieën en tags, lees dan Alles Wat Je Moet Weten Over WordPress Tags. Maar kort samengevat, als categorieën de inhoudstafel van jouw blog is, zijn tags de index. En zoals je wel weet als je ooit al een boek hebt gelezen met een index, die kan van pas komen.

De sleutel tot het categoriseren en taggen van jouw inhoud komt van een oude contradictorische stelling, “Less is more”. Je moet een goede balans vinden tussen het aanbieden van zo weinig mogelijk keuzes, terwijl je de lezer een idee geeft waarmee hij tevreden is. Verder moet je altijd onthouden dat elke pagina op jouw site gebruikt moet worden. Je moet geen pagina taggen omdat je een pagina wilt taggen – je zou het moeten doen om posts te groeperen bij verschillende tags die de lezer kan gebruiken.

Een makkelijkere manier om er aan te denken is deze – alle categorieën en tags moeten een sleutelwoord voorstellen waarnaar een lezer potentieel zou zoeken. Bijvoorbeeld, als ik aan het zoeken ben naar een kip recept, zoek ik in Google naar “kip recept”. In dit voorbeeld kan “Recepten” een categorie zijn en “kip” een tag. Beide zijn nuttige en functionele taxonomieën.

Gebruik niet te veel categorieën. Een post zou in niet meer dan één of twee categorieën moeten staan, en taggen zou gelimiteerd moeten worden tot de meest relevante topics in de post. Verder moet je een specifieke post niet taggen als je geen logische manier vindt. Niet elke post heeft tags nodig.

Tot slot raad ik aan om een titel met hoofdletters te gebruiken als je categorieën en tags aanmaakt. Hou dit voor nu gewoon in je hoofd – ik leg later uit waarom.

Categorieën en tags gebruiken op jouw blog

Eerst en vooral, laten we iets bespreken dat zo ongewoon is in de blogosfeer dat het bijna als een taboe aanvoelt – het linken aan categorieën en tags vanuit jouw pagina’s en posts.

Niet alleen vind ik het ok om dat te doen, ik raad het zelfs actief aan. Onthoud dit – je creëert categorieën en tags die handig zijn voor jouw lezer, dus waarom ze niet linken? Laten we zeggen dat ik op een gezondheid en fitness blog ben, en ik ben een post over lopen aan het lezen. Halfweg de post kom ik deze tekst tegen:

Als je van lopen houdt, raden we je aan dat je ons deel over lopen bekijkt op deze blog.

Ik kan dat openen in een ander tabblad (dat natuurlijk de categorie over “lopen” op de blog opent). Laten we nu zeggen dat ik vooral geïnteresseerd ben in marathon lopen, en ik kom later deze tekst tegen in de post:

Sommigen zeggen dat marathon training moeilijker is dan de marathon zelf.

Het bovenstaande kan een contextuele link zijn die naar de tag archieven voor “Marathon Training” verwijst.

Beide bovenstaande links zijn fantastische voorbeelden van hoe je zowel de categorie als de tag pagina’s met elkaar kan linken op een manier dat het de lezer een voordeel biedt. Over het algemeen, hoe meer je jouw blog interlinkt, hoe geëngageerder jouw lezers zullen zijn, dus doe al het mogelijke om ze op jouw site te houden.

Een bijwerking van vaak linken naar categorieën en tags (door interlinken en/of navigatielinks) is dat de links leiden naar die archiefpagina’s, wat wilt zeggen dat ze een kans hebben om te verschijnen in Google. Omdat je je focust op het produceren van een gelimiteerd aantal van zeer relevante en handige categorieën en tags, heeft elke pagina een kans om zichzelf vast te leggen door sleutelwoorden.

Categorieën en tags optimaliseren voor SEO

Laten we nu de details hiervan bespreken – jouw taxonomie pagina’s optimaliseren zodat er links op de juiste momenten voorkomen, en de SEO op de site veranderen zodat elke taxonomie pagina bruikbaar is voor de lezer.

Je zal de gratis SEO by Yoast plug-in moeten installeren. Als je het nog niet gebruikt, zeg dan hallo tegen de, zonder twijfel, beste SEO plug-in van WordPress. Terwijl je veel voordelige dingen kan doen met deze plug-in, focussen we in dit artikel enkel op het optimaliseren van jouw taxonomie en archief pagina’s.

Ga eerst en vooral naar de “Titles & Metas” instellingspagina:

seo-by-yoast

Op het eerste tabblad van dat scherm, onder “Sitewide meta settings” vink je het vinkje voor “noindex subpages of archives” aan.

seo-by-yoast-2

Ons doel is om één pagina voor taxonomie te gebruiken, geen meerdere. Als Google de taxonomie subpagina’s indexeert, zal het waarschijnlijk niet veel schade aanrichten, maar het kan de sterkte van andere pagina’s wegnemen. Omdat er geen voordeel is als deze pagina’s worden geïndexeerd, kan je er het best voor zorgen dat dat niet gebeurt.

Het volgende is het “Taxonomies” tabblad. Hier kan je titel sjablonen instellen voor elk taxonomie type en kiezen of ze geïndexeerd en/of gevolgd worden door zoekmachines. De manier waarop je de titel van elke taxonomie pagina voorstelt, is belangrijk voor het goed voorstellen aan de zoekmachinegebruiker dat de pagina gebruikt kan worden. Hier zijn de instellingen die ik gebruik:

seo-by-yoast-3

Zoals je kan zien, zijn de “noindex, follow” hokjes niet aangevinkt, wat betekent dat de zoekmachines deze pagina’s zal volgen en hen zal toevoegen aan hun index (wat precies is wat we willen). Verder heb ik een titelsjabloon gemaakt, in de hoop dat je je categorieën en tags goed genaamd hebt, leesbaar en informatief zal zijn voor de zoeker.

Gebaseerd op het bovenstaande sjabloon, een titel voor een tag op een fictieve blog kan dat het volgende zijn:

Michael Crichton | The Best Sci-Fi Books Blog

Als je geïnteresseerd bent in Michael Crichton (en sci-fi) kan een titeltag die als volgt in de zoekmachineresultaatpagina (SERP) verschijnt vrij aantrekkelijk zijn. Dit is waarom ik hiervoor geadviseerd heb om een titel met hoofdletters te gebruiken als je categorieën en tags een naam geeft – een kleine tag zou minder presentabel overkomen in de SERP’s:

michael crichton | The Best Sci-Fi Books Blog

Terwijl ik normaal gezien niet adviseer dat je jouw blognaam in titel tags voor posts en pagina’s gebruikt, is het perfect voor de huidige context (en toegevoegde relevante sleutelwoorden) voor wat anders een mysterieuze categorie of tag wordt.

Als je problemen hebt om titelsjablonen te maken, klik dan op het “Help” tabblad om een lijst met variabelen te zien die je kan toevoegen (zoals &&term_title%% and %%sitename%%).

Eens je klaar bent met het instellen voor jouw titelsjabloon voor categorieën en tags, klik je op het tabblad voor “Other”. Je zal opties zien die gerelateerd zijn aan de auteur en de data archieven. Als je een blog hebt met één auteur, zou je auteur archieven moeten uitschakelen. En persoonlijk denk ik altijd dat je data archieven moet uitschakelen, tenzij de datum van een post op een bepaalde manier belangrijk is voor hoe mensen jouw inhoud opzoeken.

Om te eindigen

Als je de tijd neemt om een beperkte set van heel relevante categorieën en tags te onderhouden, zal je hiervan op termijn de voordelen zien. Ik ben bijvoorbeeld enkele weken geleden een nieuwe blog begonnen en zelfs al heeft Google die maar één keer getoond (tien dagen geleden), ik heb al een handvol bezoekers gekregen en ik heb al enkele zoekreferenties gekregen via taxonomie pagina’s.

Previous Forwardlinking: de voordelen en toepassingen
Next Tags: hoe efficiënt zijn ze voor uw blog

1 Comment

  1. […] Er bestaat heel wat verwarring in de blogosfeer over wat tags juist zijn en hoe ze gebruikt moeten worden. Dit resulteerde in een proliferatie van “tag stuffing” (het kleine broertje van “keyword stuffing”, wat uiteindelijk leidt tot het nutteloos taggen in plaats van effectieve navigatie en SEO. […]