De toekomst van e-commerce ziet er ongelooflijk rooskleurig uit. Met meer dan een miljoen producten die dagelijks online worden verkocht, is het verkoopvolume met meer dan 20% gestegen, en tegen 2021 wordt verwacht dat de inkomsten die door e-commerce worden gegenereerd ongeveer $ 5 biljoen zullen bedragen! Meer groei betekent echter ook meer concurrentie, met een aantal e-winkels die dezelfde of vergelijkbare producten aanbieden tegen lagere prijzen en een uitstekende klantervaring. Dus om concurrerend te blijven, moet u beginnen met het verbeteren van alle aspecten van uw webshop.
In dit bericht bieden we 5 technische tips waarmee je meer nieuwe klanten kunt aantrekken, de klanttevredenheid kunt verbeteren, de merkbekendheid kunt vergroten en de verkoop kunt stimuleren.
1. Maak uw website gebruiksvriendelijk
Het eerste waar u aan moet denken, is hoe u de gebruikerservaring voor uw websitebezoekers kunt verbeteren. De belangrijkste aspecten om op te focussen zijn:
- Deel producten zodanig in dat ze makkelijk te vinden zijn in de verschillende categorieën en subcategorieën;
- Verbeter de laadsnelheid voor alle pagina’s;
- Zorg ervoor dat klanten minder klikken nodig hebben om de gewenste pagina’s te bereiken;
- Creeer een aantrekkelijke layout die vertrouwt op kleurenpsychologie;
- Bied op elke productpagina suggesties aan voor gerelateerde producten;
- Voeg een livechat toeom klanten te helpen tijdens het winkelen;
- Maak een “Contact” -pagina met alle contactinformatie en communicatiekanalen (telefoon, e-mail, live chat);
- Voeg een pagina toe met veelgestelde vragen waarop je antwoord geeft op de meest voorkomende vragen van klanten;
- Voeg Social media icons toe aan de site en, laat
2. Ga mobiel
Momenteel worden de meeste zoekopdrachten en online winkelbezoeken gedaan via mobiele apparaten. Dat zal geen verassing zijn aangezien mensen meer dan drie uur per dag achter hun smartphone zitten. Zorg er daarom voor dat uw eCommerce-website is geoptimaliseerd voor mobiel met een responsief ontwerp. Bovendien moet u uw navigatie- en winkelervaring testen, beginnend bij het verkennen van productpagina’s tot het sluiten van aankopen op de afrekenpagina.
Gezien het feit dat ongeveer 70% van alle online winkelactiviteiten via mobiel wordt gedaan, is het hebben van een professionele mobiele app een geweldige manier om een ander gemakkelijk toegankelijk platform toe te voegen waar klanten uw producten en aanbiedingen kunnen verkennen en kunnen communiceren met uw zakelijke vertegenwoordigers .
3. Optimaliseer voor SEO
SEO biedt retailers een geweldige kans om hogere posities in de zoekresultaten van zoekmachines te bereiken en meer organisch verkeer te genereren. Als het op SEO aankomt, zijn er meerdere aspecten die u moet behandelen, aangezien u moet optimaliseren voor zowel menselijke gebruikers als zoekmachine-bots. Hier is wat je nodig hebt om mee te beginnen:
- Doe zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met alle termen en woordgroepen die door potentiële klanten in zoekopdrachten worden gebruikt;
- Probeer elke pagina van uw site (titels, metabeschrijvingen, koppen, inhoud) te optimaliseren om uw CTR en conversies op bestemmingspagina’s te stimuleren;
- Schrijf informatieve blogs. Voeg handige hacks en tips toe met betrekking tot uw producten om meer waarde toe te voegen aan de bezoekers van uw site;
- Verbeter de gebruikerservaring. Zorg ervoor dat de navigatie op uw website eenvoudig genoeg is zodat bezoekers de gewenste productpagina’s gemakkelijk kunnen bereiken;
- Maak een linkbuilding-strategie om meer links van gezaghebbende websites te krijgen;
- Zorg ervoor dat u uw website regelmatig onderhoudt en de prestaties ervan in de gaten houdt om downtime te verminderen en te voorkomen dat u klanten verliest.
4. Betalingsopties en gateways
Wist u dat 69% van de online shoppers de neiging heeft om hun winkelwagentje te verlaten? De belangrijkste reden hiervoor zijn te lange of te gecompliceerde afrekenprocessen, waarbij het winkelend publiek verschillende stappen moet doorlopen. Dus als u niet wilt dat uw klanten geïrriteerd raken en naar uw concurrentie gaan, moet u u afrekenproces vereenvoudigen door het aantal stappen tot een minimum te beperken.
Ten tweede moet u meerdere betalingsopties bieden, zoals Bancontact, Ideal of Krediet kaarten en PayPal, en een beveiligde gateway toevoegen (dwz een derde partij die verantwoordelijk is voor het opnemen van het geld van de klant en het naar uw rekening sturen) om geldoverboekingen veiliger te maken.
We durven gerust te zeggen dat overboekingen niet meer van deze tijd zijn. Voor onze hostingservice Kyzoe.be maken we gebruik van Mollie een van de grooste betaalgateways in Nederland en België. Mollie verzorgt de hele infrastructuur en zorgt voor een stipte uitbetaling aan u.
5. Garandeer de veiligheid van uw klanten
Over beveiliging gesproken, u moet er alles aan doen om uw klanten ervan te overtuigen dat hun persoonlijke informatie en betaalgegevens te allen tijde beschermd zijn. Hier is hoe je het kunt doen:
- Gebruik een SSL-certificaat om alle interactie met uw site te versleutelen;
- Vraag dat gebruikers sterke wachtwoorden te maken die zowel hoofdletters als kleine tekens bevatten, evenals symbolen en cijfers;
- Zorg dat hackers niet onbeperkt wachtwoorden kunnen testen, gebruik een goede hoster of een extra plugin om dit te bereiken;
- Voeg een “Privacybeleidverklaring” toe om bezoekers te verzekeren dat hun privégegevens vertrouwelijk blijven;
- Zorg dat je aan de wettelijke vereisten voldoet rond informatie en ook GDPR;
Laatste gedachten
De e-commerce-industrie verandert snel, dus de strategieën die in 2019 worden gebruikt, werken mogelijk niet in 2020. Als u de concurrentie voor wilt blijven, moet uw webshop mee met het steeds veranderende landschap. U moet de nieuwe technologieën bijhouden en de technologieën gebruiken die het beste bij uw bedrijf passen.